Egy elfelejtett fotóművész – Sziklai Dezső

Sziklai Dezső nevével először az “Esztergom Anno” facebookos csoport egyik posztjában találkoztam, egy általa készített fotográfia kapcsán. Ez volt az a kép:

Készült: 1958. január 10-én, Esztergomban MTI FOTO: Sziklai Dezső

Esztergomi születésűként azonnal megfogott a hangulatos alkotás, először témájával, aztán a benne rejlő magas profizmussal. A fotó mesterien van komponálva, feszes képkivágása megvillantja a hivatása minden csínját-bínját ismerő fotográfus szaktudását: a kép 3 oldalról körbezárva ad keretet az elkapott zsánerképnek. Nézzük csak a képhatárokat! Bal oldalról a királyi vár Fehér-tornya indítja a fotót, s az hogy nem látjuk az épület szélső élét, az a digitalizáláskor használt szkennelés apró hibája lehet. Jobb oldalt a Bazilika harangtornya, alul pedig egy nagy víztócsában egy tükörkép látható, amely a fotó eszenciájaként is felfogható: kézikocsi, kucsmás ember, kutya és a Bazilika.
Valódi remekmű ez a fotográfia, s mivel nem csak esztergomi, hanem ex-MTI-s is vagyok, elkezdett nagyon érdekelni a kép készítője.
Először egy pár mondatos életrajzot találtam az artportal.hu-n:
“Sziklai Dezső, fotóriporter, fényképész
Bécs, 1910-09-2, Elhalálozott: Budapest, 1997. ? ?
1951-től a Magyar Fotó Állami Vállalat, majd az MTI fotóriportere volt. Inkább illusztrátor, az alkalmazott fotó mestere mint fotóriporter. A maga korában alig akadt nála nagyobb technikai tudású fényképész. Műszaki felvételek, épületfotók, a korra jellemző zsánerképek maradtak utána. Több szakcikket publikált a Fotóban. 1956: Magyar Fotóművészek Szövetsége tagja.(szerző: Kincses Károly)”

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

 

Ennél többet írt róla egy 2010-es retrospektív divatfotó-kiállítás apropóján (A DIVAT VILÁG A FOTOGRÁFIÁBAN – TEGNAP ÉS MA) a Magyar Sajtófotó Pályázat” weboldala:

SZIKLAI DEZSŐ (Bécs, 1910-Budapest, 2002)Fotográfus
Reáliskolai érettségi, kereskedelmi akadémia elvégzése után fényképész szakképzettséget szerzett. 1951-től a Magyar Fotó Állami Vállalat, majd az MTI fotóriportere, műtermi fotográfusa.
Számtalan reklámképet, műszaki felvételt, épületfotót és zsánerképet készített. Híres volt magas technikai tudásáról, ám mint minden írásában és interjújában hangsúlyozta, ezt csupán eszköznek tekintette a gondosan komponált és alaposan átgondolt művek megalkotásához. Több szakcikke jelent meg a FOTO folyóiratban.”

Közben előkerült az esztergomi sorozat(!) egy másik képe a Soós-fotósbolt aukciójáról:

A bal oldali fotón a bevezetésben megismert kézikocsis öregember pózol kutyájával a Bazilika előtt

No, ezek után irány az MTVA (az MTI “jogutódja”) digitális Archívuma. Nem fűztem nagy reményeket a keresés eredményességéhez, de rövidesen hatalmas képanyagot találtam Sziklaitól, 3030 (háromezer harminc) fényképet! Lelőhely itt:
MTVA Archívum
A fotók mind remek technikával készült minőségi munkák. Hihetetlen kordokumentumok az 50-es és 60-as évekből. Van itt reklám, színház, portré, rengeteg tágyfotó, város- és ipari képek, sport, Pannóniák és Tünde robogók, fürdőruhás csajok és neves színészek … kedvencem mégis a már-már iróniába hajló “Kaszát nézeget egy férfi …” főszövegű műremek.

Forrás: MTVA Archívum. Fotó: Sziklai Dezső

De talán még ezen is túltesz a szocialista erotikába hajló fotó, amikor a “vidéki elvtárs” vasvillavásárlást fontolgat. Ehhez a következő főszöveg járul (szintén az MTVA Archív anyaga)
“Magyarország, 1961. november 17. Vasvillát nézeget egy férfi a kerti szerszámok közül egy háztartási cikkeket árusító üzletben a Ferunion – Magyar Műszaki Külkereskedelmi Vállalat számára készült reklámfotón. A felvétel készítésének pontos helye ismeretlen. MTI Fotó: Sziklai Dezső”

Forrás: MTVA Archívum Fotó: Sziklai Dezső

Ezen a képen is tetten érhetjük a művész magas szintű fotográfiai tudását. Nézzük ezt a világítást, ezeket a fényeket! Ma is megirigyelnék a szakemberek.

Szerzőnk szaktudását másokkal is megosztotta. Elismert mesterként a FOTÓ újságba írt szakcikkeket, valamint megjelent néhány fotográfiai szakkönyve is. Ezekből egyet én is a magaménak mondhatok.
Ha felütjük a könyv oldalait precíz, érthető, szinte már tudományos okfejtést olvashatunk a helyes expozícióról. Csak egy példa: a modern szakirodalomban már-már vita alakult ki a beeső fény mérésének technikájáról. Az egyik tábor a fmérő diffúzorát a fényforrás felé fordítaná, a másik tábor amellett tör lándzsát, hogy a fényképezőgép felé kell fordítani a mérőkúpot.
Nos, Sziklai Dezső pontosan elmagyarázza mikor kell az egyik és mikor kell a másik eljáráshoz folyamodni. És, hogy mi a megoldás? Nem árulom el, itt bújik meg a lapok között. Jó böngészést, kedves olvasó! 

Szöveg: Mónos Gábor

Hálásan köszönöm Mónos Gábor fotóművésznek, Fuji X-Photographer-nek, hogy a Záridő Magazin oldalán publikálhattuk ezt a remek cikket! Gábornak van egy saját blogja is, amin hasonlóan kiváló írások várják az érdeklődőket.

Mónos Gábor blogja elérhető a linken: https://gabormonos.wordpress.com/

Kiemelt kép forrása: Ritkán látható történelem (MTI Archívum) Fotó: Sziklai Dezső

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük