Newell Pravaha RGB a színpompás led

A lengyelországi székhelyű Newell Technology Co., Ltd. szinte megkerülhetetlen azok számára, akik kedvező áron szeretnének utángyártott akkumulátort vásárolni a fényképezőgépükbe vagy egyéb akkumulátoros termékeikbe. Kitűnő telepeikre 40 hónap garanciát vállalnak. A hazai importőre a márkának a Studio Line Fototech-Nika Kft. és az elmondásuk alapján egészen minimális a garanciális problémák száma. A minőség mellett a vállalat folyamatosan előáll valamilyen innovációval is, mint például az olyan fényképezőgép akkumulátorok, amelyek beépített USB-C csatlakozóval rendelkeznek, így akár egy mobiltelefon töltőjével is tölthetők. Éppen ezért nem csak a Studio Line nagy kedvence a Newell, de a vásárlóiké is. 

Newell RGB Pravaha LED Fotó: Newell

A Newell termékpalettája azonban nem csak akkumulátorokból áll. Találunk például kioldókat, de még led fényforrásokat is. Jelen bemutatóm témája egy led lámpa, a Newell RGB Pravaha.

Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor nem igazán rajongok a ledekért. Ennek nagyon egyszerű az oka. Eddig csak ritka esetben találkoztam igazán jóval. Ami jó volt, mint pl. a Rotolight, annál az árában is megmutatkozik, hogy minőséget képvisel ugyanakkor, ha a forintokat teljesítményre osztjuk, akkor egy jobb vaku azonos árért nagyobb teljesítményt biztosít. Természetesen ez csak azoknak üzenet, akik számára opció a villanófény.

Newell RGB Pravaha LED. Fotó: Newell

Nem mondom, hogy időnként nem gondolkodok el azon, hogy mennyivel egyszerűbb lenne az életem, ha folyamatos fényt használnék. Ha csak azt nézem, hogy két különböző márka rendszerével fotózok, ezért mindegyikhez kell egy kioldó, ha szükségem lenne olyan úri huncutságokra, mint a HSS vagy a TTL. Utóbbit ritkán használom, de a HSS bizony nagyon jól tud jönni, ha olyanra vetemedek, hogy a TTArtisan 50mm f0.95-tel fotóznék vaku fényben, nyitott rekesszel vagy az Olympus 25mm f1.2 Pro-t csattintom a vázra. A Godox vakuim általában stabilan működnek, de nem mindig van erre hajlandóságuk. Az Olympus rendszeremnél időnként megmakacsolja magát és nem villan el a vaku. Egyszer előfordult éppen munka közben, hogy egyszerűen kikapcsolt a vezeték nélküli funkció a vakuban és csak gyári visszaállítással indult újra. A Fujifilm GFX esetén az általam nagyon kedvelt X-2T kioldóval rendszeresen lefagyott a GFX50SII vázam, amióta X-Pro-ra cseréltem ilyen gondom nincs. Viszont a HSS-t hajlamos eldobni az AD100-am és az AD400-am is. Rájöttem, hogy mivel az Olympus-szal maximum f2.8-ig szoktam rekeszelni, így nem kell nagy teljesítményre állítanom a vakukat, ezért kényelmesen kezelik a HSS-t. Mivel a GFX már középformátum és ott jobbára f5.6-f8-ra rekeszelek, a vakukat is jóval nagyobb villanásra kell rávennem. Általában az AD400-at 1/4 és 1/2 teljesítményre állítom a GFX-szel. Akkumulátorról ezt már nem annyira szereti a Godox, ezért egyszerűen kikapcsol a HSS. Ha hálózatról megy a vaku, akkor minden flottul működik, akár egy 7-8 órás divatfotózás sem jelent kihívást. 

Newell RGB Pravaha LED. Fotó: Newell

Nos, ilyen tapasztalatok mellett gondolkodok el időnként azon, hogy jó lenne egy led és megszűnnének ezek az anomáliák. Persze a ledekkel más problémákat szoktam megélni. Ha ledpanelről van szó, azzal a gondom, hogy nehéz őket boxba helyezni. Léteznek olyan megoldások, hogy a ledpanelen található Barn Door-ra lehet a fényformálót ráhúzni, de ez azért ritkább és általában meghatározott a softbox mérete is. A másik problémám, ami úgy általában érinti a ledeket, hogy az olcsó árkategóriát képviselők vagy egyáltalán nem, vagy pár óra folyamatos használat után nem képesek tartani a beállított színhőmérsékletet, sőt a modell arcán nem ritkán halvány sárgás, zöldes, pinkes árnyalatokat bírok felfedezni. Sanszosan a laikus szemek nem szúrják ki, de én látom és idegesít.

A Newell RGB Pravaha Bowens bajonettel rendelkezik. Fotó: Newell

A Newell RGB Pravaha egy olyan led, amire fényformálót tudunk feltenni, méghozzá a Bowens bajonettes kínálatból. Formára egy kisebb stúdió vakuhoz hasonlít. A fényforrás egy csinos kis táskában érkezik, a Newell-re jellemző fekete-kék színben. A táskában találunk egy reflektort, hálózati kábelt adapterrel és természetesen a Pravaha-t.

A Pravaha hálózatról működik, de akinek szüksége van akkumulátoros megoldásra, annak jó szívvel ajánlom a Newell Power Station kínálatát. Az Asvala a legkisebb a sorban, arról 100%-os fényerőn bő 1.5 órát tudtam üzemeltetni a Pravaha RGB-t. 

Egyszerű, de csinos táskában érkezik a Pravaha. Fotó: Newell

Az első próbán azonnal feltűnt, hogy azért a Newell-nél figyeltek az apróbb részletekre is, bár egy ziccert kihagytak, de arról majd később. A lámpa egy fém házban van, ami egy tartó konzolra került. A konzolon kapott helyet a csatlakozási lehetőség a lámpaállványra és egy leszorító csavar, aminek az oldásával, szorításával tudjuk beállítani a lámpa dőlésszögét. A hálózati csatlakozás nem a lámpa hátsó panelén található, hanem a lámpa alján, így a csatlakozó egészen biztosan nem törik majd meg a sok éves munka közben. Szerintem ez egy apró, de annál hasznosabb dolog. A csatlakozó egyébként stabilan bent marad, nem kell tartani attól, hogy kicsúszik. Az én lámpaállványomon van egy kis kábeltartó bilincs, azzal simán megtudtam oldani, hogy a hálózati adapter súlya se próbálja kihúzni a csatlakozót a lámpából.

A Newell RGB Pravaha hálózati csatlakozója a lámpa alján kapott helyet. Fotó: Newell

A Pravaha simán rácsúszik az állvány spigottjára, plusz egy ernyőtartó is került ehhez a csatlakozási ponthoz. Ráadásul nem egy kis laprugó szorítja be az ernyő pálcáját, mint ahogyan azt az olcsóbb termékeknél megszokhattuk, hanem egy kis menetes fém csavarral, amivel stabilan rögzíthetjük az ernyőt. Az egyetlen ami nekem nem tetszett az ernyőtartóval kapcsolatban, hogy nem dönthető. Kár azért, hogy ezt nem oldotta meg a Newell mert ez egy igazán hasznos tulajdonság lett volna. Azért neheztelek ezért a tervezőkre, mert a lámpa méretei és tömege könnyen hordozhatóvá teszik. Ha nem mindig egy stúdióban használjuk, ahol fixen van telepítve, akkor bizony fontos, hogy mennyi súlyt cipelünk magunkkal. A Bowens bajonett egy remek döntés volt, hiszen rengeteg fényformálót használhatunk általa, de van-e egyszerűbb, könnyebb, gyorsabban munkára foghatóbb fényformáló egy ernyőnél vagy Brolly boxnál? Sajnálom, hogy ezt a lehetőséget kihagyta a Newell még akkor is, ha nyugodtan kinyithatunk előtte egy diffúz ernyőt, azon át fog világítani, tehetjük reflex ernyőbe is, a fénye vissza fog verődni, de az ernyők döntése nélkül kevésbé lesz irányítható a fénye. A Brolly használata viszont nagyon macerás. Mindjárt rá is mutatok arra, hogy miért sajnálkozok ez miatt.

A Newell Pravaha fénye egy 100-as, ezüst Brolly-val. Fotó: Roszberger Bandi

A lámpa maximális teljesítménye 80W. Egy olyan kis lámpától, mint a Pravaha ez nem rossz. A ledekkel éppen úgy fotózunk, mint a természetes fény mellett. Játszunk a rekesszel, a záridővel, ha pedig minden kötél szakad, akkor feljebb pöcköljük az ISO-t. Amikor fényformálót tennék egy ledre, az első kérdés bennem mindig az, hogy mekkora méretű fényformálót tehetek fel, amihez még elég a lámpa teljesítménye. Mivel Bowens bajonettes a lámpa, az első dolgom volt felpróbálni rá egy Jinbei 100-as octa softboxot dupla diffúzorral. 100%-os teljesítményen, ha a lámpa kb. 1m-re volt az alanytól, f5.6 rekesz és 1/200s záridő mellett ISO3200-ig kellett tolnom az érzékenységet. Számomra ez lenne a határeset. ISO3200 nem vészesen magas, de ez annak függvényében igaz, hogy ki milyen szenzorral dolgozik. Valakinél ez már okozhat akár zajt is a képeken. Mi lehet a megoldás? Vagy fényerősebb objektívet kell használni, mert f4-nél már csak ISO1600 lenne egy ilyen szituációban, f2.8-cal pedig ISO800. Egy másik megoldás, ha a záridőn változtatunk és mondjuk 1/100s-ra tesszük. Akkor megint nyertünk 1Fé-t. Vagy dönthetünk úgy, hogy beáldozzuk az egyik diffúzor adta lágyságot és kivesszük. Én is megtettem és így az ISO3200 csökkenthető volt ISO2000-re miközben megtartottam az f5.6 rekeszt és az 1/200s záridőt. A Jinbei boxról tudni kell, hogy ez egy elég mély fényformáló, így a diffúzor-on áthaladó fény távolabbról érkezik, több a fényveszteség. Tehát megoldást jelenthetne az is, ha egy Brolly boxba tesszük a ledet. Jelenthetne, de nem lehet éppen az miatt, mert az ernyőtartó dőlésszöge nem változtatható és így nem lehet követni a fényforrás dőlésszögét.

Newell RGB Pravaha a már emlegetett ernyőtartóval. Betehető ernyőbe, de az ernyővel nem lehet követni a lámpa dőlését. Fotó: Newell

Ahogyan fentebb írtam, a Brolly használata macerás, mert ahogy dönteném a lámpát, az ernyő pálcái meghajlanak, feszülnek, de hajtott a kíváncsiság és betuszkoltam egy 100-as Brolly-ba. Mivel ez a fényformáló lényegében egy ernyő, ami kapott egy szimpla diffúzort, kevésbé mély az octa softbox-hoz képest. Brolly-val ISO1600-ig tudtam csökkenteni az érzékenységet 1/200s és f5.6-os expozíciós értékekkel is. Számomra egészen biztosan ezzel a fényformálóval lenne ideális a Pravaha használata mert azon túl, hogy könnyen hordozható, még az expozíciós értékek szempontjából is kellő rugalmasságot biztosít és a fénye is lágyabb egy sima reflex ernyőhöz képest. Persze legyünk igazságosak, mert bőven találunk a konkurens gyártók termékei között olyan ledet, aminél még ernyőtartó sem került a lámpára. A Bowens bajonett pedig lényegében mindenre elegendő és ezen fényformálók között is találunk olyan paraméterekkel rendelkezőt, ami nem annyira mély és csupán egy diffúzorral rendelkezik, tehát hozhatók azok az expozíciós értékek, amiket a Brolly-val produkáltam.

A Newell Pravaha fénye egy 100-as Jinbei octa softbox-szal, szimpla diffúzorral. Fotó: Roszberger Bandi

Amire a legjobban voltam kíváncsi, hogy a fentebb már emlegetett jelenség a kis színes fényfoltokkal észlelhető lesz-e ennél a lednél. Több héten át tesztelhettem a Pravaha-t. Vittem magammal a rokonokhoz, a tanítványaimhoz, fotóztam a kislányomat. Gyakran 2-3 órát is ment a lámpa egyhuzamban, akár maximális teljesítménnyel. Nagy örömmel jelentem, hogy nem jöttek elő ezek a problémák. A fénye végig nagyon szép és stabil volt, az elkészült képeken nem találtam sem zöldes, sem pinkes, sem sárgás fényfoltokat. Plusz egy jó pont, hogy bár aktív hűtése van, de az valami hihetetlen csendes. Egészen közel kellett mennem hozzá, hogy halljam a ventilátor visszafogott, finom hangját.

A Newell Pravaha fénye egy 100-as Jinbei octa softbox-szal, dupla diffúzorral. Fotó: Jávorszky Judit

Az egyik tanítványom megkérdezte, hogy ehhez a lámpához nincs szükség sem kioldóra, sem más egyéb távirányítóra? Nyilván klasszikus értelemben vett kioldóra nincsen szükség, hiszen nem egy jelre lép működésbe a fényforrás, mint a vakunál, hanem folyamatosan világít. Külön távirányítóra sincsen szükség mert a lámpa végtelen egyszerűen kezelhető, de ha valaki ragaszkodik a távirányítóhoz, annak van egy szuper hírem. Egy ingyenesen letölthető app-pal az SS LED-del vezérelhető a Pravaha. Bluetooth-on keresztül pillanatok alatt kapcsolódik a telefon a lámpához. Az alkalmazás elérhető iOS és Android felületekre is. Rengeteg beállítási lehetőséget kapunk. A fényerő és a színhőmérséklet beállítása lényegében alap. Ezen felül lehetőségünk van egy adott színhőmérsékleten belül a finomhangolásra, amivel egy fajta színkorrekciót végezhetünk, hogy például a fény zöldesebb vagy magentásabb legyen. Mivel ez egy RGB lámpa, ezért a sárga és a fehér ledek mellett RGB ledeket is találunk. Az alkalmazásban lehetőség van az egyes vörös, zöld, kék, cián színcsatornákat beállítani és egy white csúszkán az egyes színeket kvázi „higítani” fehér fénnyel. Találunk még egy színtárcsát is, amin egy kis kurzor mozgatásával hihetetlen változatos színeket tudunk kikeverni. Az RGB ledekben szinte kötelező, hogy tudjon bizonyos FX effekteket. Ennek kifejezetten a videósok fognak örülni. Olyan effekteket indíthatunk el, mint például a rendőrautó villogója, tűzijáték, tűz, a villanó vakuk fénye. 

Az RGB ledek maximális teljesítménye 3x35W. A 100-as Jinbei boxban próbáltam ki és gyönyörű mély és telített színeket sikerült produkálni a lámpával. 

Az SS LED alkalmazás egy jól átgondolt és logikusan felépített app. Gyerekjáték vele a Pravaha vezérlése.

A Pravaha részletes specifikációi:

  • modell: LED fény: Newell RGB Pravaha LED fény
  • anyag: alumínium ötvözet
  • üzemi feszültség: AC 110 V – 240 V, 50 / 60 Hz
  • bemeneti feszültség: AC 110 V – 240 V, 50 / 60 Hz
  • bemeneti feszültség: A FESZÜLTSÉG: DC 15 V, 6 A
  • maximális teljesítmény (RGB): 35 W x3
  • maximális teljesítmény (CCT): 80 W
  • fényerőszabályozási tartomány:
    • CCT: 0 – 100%
    • speciális üzemmódok FX: 10 – 100%
  • színhőmérséklet-tartomány: 2800 – 10000 K
  • színkorrekciós tartomány CCT üzemmódban (zöld/magenta): GM ± 10
  • színvisszaadási index:
    • CCT-CRI: > 96
    • CCT-TCLI > 95
  • HSI üzemmód: 100 szintű telítettség
  • RGBCW üzemmód: > 96
  • CCT-TCLI: > 95
  • RGBCW üzemmód: a LED-ek 5 csoportjának fényerejének beállítása a 0 és 100% közötti tartományban.
  • speciális FX üzemmódok: speciális üzemmódok: LED-ek 0 és 100% közötti tartományban.
  • speciális FX üzemmódok: 10 (10 lépéses frekvencia-beállítás minden üzemmódhoz)
  • a rendelkezésre álló csatornák száma: 12
  • a rendelkezésre álló csoportok száma: 6 (A, B, C, D, E, F)
  • kijelző: LCD (1.8″)
  • hűtés: hűtőmodul + ventilátor
  • megengedett üzemi hőmérséklet: – 10°C – 50°C
  • méretek: méret: 174 x 123 x 202 mm
  • méretek: méret: 174 x 123 x 202 mm
  • súly: 1,2 kg
A Pravaha RGB ledjei gyönyörű telített színeket produkálnak. Fotó: Newell

Szokás szerint a végére maradt az ajánlás, hogy kinek ajánlom a Newell Pravaha ledet. Bár nem videózok, de amilyen csendes és amilyen sokrétű a tudása, szerintem vlogereknek, videós tartalomgyártóknak remek választás lehet. Fotózás tekintetében pedig, ahogyan írtam, tisztában kell lenni a lámpa teljesítményével kapcsolatos határokkal a felszerelésünk függvényében. Ha táncos jeleneteket szeretnénk megörökíteni és nem kell a lágy fény, akkor az alap reflektorral nem lesz nehéz olyan gyors záridőt produkálni, amivel megragadható lehet a táncos mozgása. Ha pedig portréznánk és a lágyabb fény miatt boxba tennénk, akkor ne felejtsük el, hogy ez folyamatos fény és azok a szabályok vonatkoznak rá, mint ha természetes fény mellett fotóznánk. Azzal az eltéréssel, hogy nem vagyunk kitéve az időjárásnak, a fények folyamatos változásának. Mindössze jól kell felmérni, hogy milyen objektívekkel, fényformálókkal rendelkezünk, a vázunk milyen magasságú ISO értékeket visel el stb. 

Roszberger Bandi