Viltrox 75mm f1.2 Pro – Egy újabb betömött piaci rés
Azon töprengtem mostanában, hogy mikor is láttam meg a Viltrox 85mm f1.8 objektívet egy külföldi oldalon. 2019 dereng és azon a nyáron bukkantam rá a StudioLine fotós üzletre is, akik behozták ezt a márkát az országba.
Emlékszem, hogy egy Fujifilm X-T2 vázam volt akkoriban és az első szériás Viltrox 85mm f1.8 botrányosan fókuszált. Mihácsi Veronika színésznőt fotóztam vele Szentendrén és alig lett használható fotó a sorozatból. Aztán egyik firmware követe a másikat és egyre jobb lett az objektív. Majd megjelent a Viltrox 85mm f1.8 Mk.II, ami már alapból is egy gyors és pontos objektív lett.
Az elmúlt négy évben lett külön fix sor APS-C szenzoros vázakra a Viltrox 13mm f1.4, 23mm f1.4, 33mm f1.4, 56mm f1.4 képében, továbbá már ott volt a 85mm f1.8, ami eredetileg full frame objektív, de elérhető lett APS-C vázakhoz is. Aztán elkezdtek befutni a full frame objektívek és mára a 85mm mellett már találunk 24mm f1.8, 35mm f1.8 és 50mm f1.8-at is. Ezek csak az AF-es fotográfiai objektívek, a cég piacra dobott Cine objektíveket m4/3-ra és full frame-re.
Rendkívül termékeny évek vannak a Viltrox mögött és ami elképesztő, hogy mindig tudnak valami újat mutatni. Folyamatosan fejlődnek és ez megmutatkozik a minőségben is. Mostanra jutott el arra pontra a vállalat, hogy bevezet egy új termékvonalat, egészen pontosan egy új kategóriát és piacra dob egy Pro szériás objektívet. Az első fecske a Fujifilm X bajonettre szánt Viltrox 75mm f1.2 Pro.
Legutóbb még csak az objektív létezéséről írtam és a specifikációkon kívül nem sok információ állt a rendelkezésemre. Mostanra viszont megérkeztek az első objektívek a StudioLine-ba, amiknél sokra már előrendelés volt leadva és mivel a vásárló az első, így én vártam a soromra, hogy talán jut nekem is egy kipróbálható példány. Szerencsére az üzlet komoly demó objektív készlettel rendelkezik és most is gondoltak a tesztelésekre, így végül én is kaptam egy kipróbálható példányt. Hálás köszönet nekik!
Az első kattintások nem dobtak fel. Éppen olyan érzésem volt, mint négy éve a 85mm f1.8 esetén. A fókusz lassú és pontatlan volt. Azt tudni kell, hogy egy Fujifilm X-M1 vázzal próbáltam és általában a Viltrox objektívekre jellemző, hogy minél régebbi a váz, annál kevésbé remekel rajta. Az X-M1 már egy nagyon öregecske gép. Közben érkezett két frissítés is a 75mm f1.2-re. Az üzletben lefrissítették nekem az objektívet és szabályosan megtáltosodott az X-M1-en. Mindenképpen érdemes feltenni a frissítéseket. Ha ti nem mertek ilyennel babrálni és rendeléskor jelzitek a StudioLine-nak, hogy szeretnétek, ha frissítenék, akkor ezt díjmentesen megteszik. Utólag is van lehetőség frissítést kérni, viszont díjmentes csak akkor lesz ez a kis beavatkozás, ha náluk vagy valamelyik hivatalos viszonteladónál vásároltátok az objektívet.
Az új firmware-rel pontos és lényegesen gyorsabb lett a fókuszálás. Néhány nappal később megcsörrent a telefonom, az üzletből hívtak, hogy vásároltak egy Fujifilm X-S10 vázat és fáradjak be érte, hogy egy frissebb géppel is tudjam tesztelni a Viltrox 75mm f1.2 Pro-t. Az X-S10 az X-T4 kistesója. A legtöbb funkcióban megegyezik a két váz, csupán apróságokban marad el a csúcsgéphez képest. A 75mm, ezen a vázon szinte egy új objektívként viselkedett. Elképesztően gyors lett a legkisebb AF mezővel is. Nincs keresgélés, csak nyomom a gombot, élesre ugrik és már kész is a kép. A visszatérő olvasók már láthattak olyan képeket tőlem, amiket a No.1 Barber Saloon-ban készítettem. Négy szalonjuk van, ebből három Budapesten és egy Telkiben. Nagyon szeretek velük dolgozni, így szinte adta magát, hogy az egyik fotózásra elvigyem magammal a Viltrox 75mm f1.2 Pro-t. Főleg a fókusz gyorsaságára és pontosságára voltam kíváncsi. Teljesen nyitott rekesz mellett rendkívül keskeny a mélységélesség és az izgatott a legjobban, hogy f1.2-nél mennyire ragadja meg a témát a fókusz. Aki látta már, hogy megy egy hajvágás, az tudja, hogy mennyire gyors mozdulatok vannak ilyenkor. A barber pillanatok alatt fűzi a hajszállakat az ujjai közé és rövidíti azokat a kívánt méretre. Egyik pillanatban még a vendég egyik oldalán áll, a másikban már pozíciót vált. Gyönyörűen vizsgázott a Viltrox 75mm f1.2 Pro ezekben a helyzetekben és amikor portrét kellett csinálnom, a szemkövetés is remekül működött.
Az f1.2 rekesz nagy áldás a háttér elmosása miatt, de ha kevés a fény, az ISO is alacsonyan tud maradni. A Városmajor utcában lévő szalonban fotóztam vaku nélkül, ahol nem túl sok fény van, de egyes helyzetekben bátran elmehettem akár 1/420s záridőig is, nem kellett ISO320 fölé emelnem az érzékenységet. Ha a saját rendszeremet viszem ide, akkor már rutinból tudom, hogy az f1.2-es és f1.4-es objektíveket kell vinnem, ha alacsonyan szeretném tartani az ISO-t, annyira kevés a fény.
Mivel ez egy vérbeli portré objektív, ami ekv. 112.5mm-nek felel meg, azért kifejezetten portréra is elvittem magammal. Egy nagyon jó barátom és fotós társam, Egyházi Viola segített a tesztelésben, mint modell. Borús, esős, szürke nap volt, nem éppen ideális fotózáshoz, viszont legalább lágyabb, szórt fényeink voltak. Egy Godox Retro Lux Senior vakut vittem magammal derítésnek. Nagyon szeretem ezt a vakut, mert nem a hagyományos rendszervakukra jellemző feje van, hanem egy kicsi bulb villanó került bele. A rendszervakukhoz képest lényegesen nagyobb területen szórja meg fénnyel a modellt. A fényterelője kihajtható szirmokból áll, teljesen kerek formája lesz. Még keresem a megoldás, hogy lehetne rátenni egy kicsi, gumis szegélyű diffúzort, az még sokat lágyítana a fényén.
Szabadban fotóztunk, kifejezetten a háttérmosás érdekelt, hogy milyen f1.2 rekesszel, akár teljes alakos portrék esetén is. Mit mondhatnék? Pazar. Viola időnként napszemüveget viselt és lehet, hogy csak számomra meglepő, mert az utolsó X-Mount-os Fujifilm váz, amit használtam, az X-H1 volt, de a szemkövető fókusz a napszemüvegen keresztül is érzékelte a szemet. Ilyet korábban Fujifilm vázzal nem tapasztaltam, de ismétlem, az újabb Fujifilm vázak nem jártak nálam és lehet, hogy egy X-T4-nek vagy X-T5-nek ez már alapból megy. Az X-S10 és Viltrox 75mm f1.2 Pro páros mindenesetre tudja.
Beszéljünk egy kicsit a kép tisztaságáról. Az objektív rajzolata f1.2 rekesznél is éles, ami némi rekeszeléssel csak tovább javul. Különösen a barber fotóknál kutattam a kromatikus aberráció nyomait, például a fémesen csillanó olló környékén. 80%-ra nagyítva a képeket, egy-egy helyen találtam némi halvány kékes elszíneződést, de nem az olló kontúrjainál, hanem az apró hajszállaknál. Hasonlóan nagyon halvány kékes elszíneződést találtam a hajnyíró gép fémes részeinél. Annyira nem feltűnő, hogy valóban keresgélnem kellett és minimum 80%-ra nagyítottam hozzá a képet, hogy megtaláljam. A bokeh gömbök szépek, a peremeknél szépen lágyított átmenetet képez. A színvilága is nagyon tetszett, kifejezetten passzol a Fujifilm filmszimulációihoz. Az X-S10-zel a kedvenc Classic Neg. szimulációmat használtam, az X-M1 esetén pedig standard módban volt.
Az objektív külső tulajdonságait egy korábbi cikkben már részleteztem, most csak összefoglalnám. A Viltrox objektíveknél megszokott masszív kivitelezés jellemzi, a rekeszgyűrű nagyon finoman kattan be az egyes rekeszértékekre. Időjárásálló szigetelést kapott és ha nem hinnénk a specifikációknak, akkor erre a bajonett körül elhelyezett gumi gyűrű is bizonyíték és nem csak ígéret. A 670g nem tűnik kevésnek, de ez egy f1.2-es Pro objektív és ha azt nézzük, hogy az XF50mm f1.0 objektív 845g, akkor ez a 670g éppen a helyén van. Azt se felejtsük el, hogy a tubusban 16 lencsetagot találunk, ami 11 csoportba lett rendezve. Ezek között van 3db ED és 4db HR lencsetag, továbbá szigetelt az objektív, ami plusz dob a tömegen. A lencsék többrétegű HD Nano bevonatot kaptak. A lencsesort gyors és csendes STM fókuszmotor mozgatja, és a gyártó valóban beváltotta az ígéretét mert tényleg az mellett, hogy pontos, lényegesen gyorsabb, mint a korábbi Viltrox objektívekben.
A végére maradt az ajánlás. Általában, ha valaki kíváncsi a véleményemre, hogy milyen rendszert javaslok, akkor azt szoktam mondani, hogy ne csak a váz árából induljon ki. Lehet, hogy az éppen kiszemelt váz olcsóbb, mint a konkurenseké, de rendszerben érdemes gondolkodni, mert az objektíveken adott esetben sokszorosan behozhatja a gyártó a kedvezőbb árát a váznak. Ha a teljes felszerelés ára fontos, akkor olyat érdemes választani, aminél lehetőség van több kategóriából objektívet vásárolni. Munkára a Pro, hobbira az olcsóbb változat csusszanhat a táskába.
A Viltrox Pro széria megjelenésével is valami ilyesmire gondolna az ember. A Pro-t majd megveszik a profik, a nem Pro-t viszont választhatják a kedvtelésből fotózók. Ennél a Viltrox 75mm f1.2 Pro-nál viszont ez az egész borul. Ennek a legfőbb oka a 249.990Ft-os ára. Ennyiért f1.2-es, szigetelt, tiszta képi világgal megáldott, gyors és pontos AF-es portré objektív szerintem nincsen más a piacon. A Viltrox 85mm f1.8 Fujifilm X bajonettel jelenleg 189.990Ft. Mindössze 60.000Ft az eltérés. Hasonló a gyújtótávolság, nem szigetelt, súlyban sem sokkal könnyebb, f1.8 a legnyitottabb rekesz. Ezek fényében miért ne választaná egy hobbi fotós is a Viltrox 75mm f1.2 Pro objektívet?
Türelmetlenül várom a Viltrox Pro széria további tagjait, még akkor is, ha most egy darabig biztosan ez a 75mm f1.2 lesz az, ami megjelenik más rendszerekhez is. Izgalmas látni, ahogyan a Viltrox megtalálja a piaci réseket. Vajon mi lesz a következő meglepetése?
Köszönöm szépen a StudioLine-nak a kölcsön objektívet és vázakat. A türelmes lányomnak, barátomnak Egyházi Violának és a No.1 Barber Saloon-nak, hogy segítettek a tesztelésben!
Roszberger Bandi