Szenzor szenzitív vagyok
A pornak, a kosznak sajnos szinte lehetetlen gátat szabni. Zárható polcokon tartom a felszerelésemet, de sajnos a por így is bejut. Szerencsémre az egyes objektívekhez a gyártók mellékelnek a dobozba kis szütyőt is. Minden fotózás után lefújom az objektíveket körtepumpával, Lenspen-nel megtisztítom őket, ha kell. Az obikat szütyőbe helyezve tárolom a zárható polcon.
Amikor DSLR vázam volt, eleinte idegesített, amikor piszok került a mattüvegre. Sajnos az sem kerülhető el, hogy idővel ne legyen poros a kereső. Az évek során ezeket valahogy megtudtam szokni, elfogadtam, hogy nem tudok tenni ellene. Azonban van egy dolog, amit a mai napig nem tudok megemészteni. Ha szennyeződik a szenzor.
A cserélhető objektíves fényképezőgép vázakban álltalában minden gyártó beépít valamilyen megoldást arra, hogy valamennyire mentesítse magát a szenzor a portól. Az esetek többségében be és kikapcsoláskor automatikusan is bekapcsol a szenzortisztítás, de menüből is el lehet indítani. Talán kisebb porszemeknél ez működik is, de nem mindig hatékony. Felmerülhet a kérdés, hogy mit lehet tenni ilyenkor?
Szerintem nagyon fontos a megelőzés, mert nem mindig szúrja ki az ember, ha szennyeződés kerül a szenzorra és olyankor bizony az a fránya kis folt ott lesz minden fotón és ez adott esetben nem kis plusz munkát jelenthet a fotók kidolgozása során. Sajnos olyan is előfordulhat, hogy egy egész sorozatot törölni kell, mert olyan mértékű a piszok. Ez természetesen egy szélsőséges eset lenne, de találkoztam hasonló problémával. Pár éve keresett meg egy nagyon kedves fotós barátom, hogy segítsek neki, mert nem tud mit kezdeni jó pár fotójával, ugyanis egy csík szalad végig a fotókon és képtelen leszedni róla. Külön kihívás volt, hogy csoportképekről beszélünk és az a csík arcokon, nyaki részeken, hajkoronákon ment keresztül. Sajnos egy sima hibajavító nem produkált kielégítő eredményt. Nem tudom, hogy mi lehetett, ami ilyen csíkot produkált, de szinte biztos, hogy objektív cserénél hullott a szenzorra. A csík formája alapján egy szempillára tippeltem vagy nagyon vékony hajszállra. Nem volt kis munka leszedni a fotóról és sajnos nem is tudtam mindegyiket rendbe tenni.
Hogyan lehet megelőzni a bajt? 100%-ban sajnos sehogyan, mert ahogy objektívet cserélünk, óhatatlanul is befújhat akár egy pici szellő is valami piszkot a vázba. Egyik családi nyaralásom első napján úgy jártam, hogy be akartam tenni a széfbe a gépemet, de az objektívvel nem fért be, ezért levettem az objektívet, hogy majd a vázsapkát feltéve már el tudjam zárni biztonságos helyre a vázat. Abban a pillanatban, ahogy levettem az objektívet, a vendéglátónk alig 1-2 lépésnyire tőlem, bekapcsolta a ventilátort, ami természetesen port fújt be a tüköraknába és a szenzorra. Kicsit sem lettem ideges. Jutott a mattüvegre is belőle, a tükörre és a szenzort is megkínálta. Persze körtepumpával alaposan kifújtam, felcsaptam a tükröt és a szenzorról is lefújtam amennyire csak lehetett. A szépen kéklő égbolt f16-os rekesszel való lefotózása után, gyönyörűen látszott, hogy hol van por. 20-30 perc körtepumpás játék után sikerült elfogadható állapotba hozni, de a mattüvegről így sem tudtam eltávolítani mindent. Nyilván az nem játszik szerepet a képek milyenségében, de zavart, különösen mert alig 1 hónapos volt a gépem. Nyaralás után elvittem szervizbe, ahol kitakarították.
A DSLR vázak szenzorai a tükör miatt valamennyire védettebbek. Persze ha a tükörre por kerül, semmi nem garantálja, hogy onnan ne jutna a szenzorra belőle, de tény, hogy a MILC vázak szenzoránál jobban védve vannak. A MILC gépeknél, ha levesszük az objektívet, máris ott feszít a szenzor az orrunk előtt. Egy tüsszentés és megvan a baj. Amikor objektívet cserélek, úgy fordítom a vázamat, hogy a szenzor lefelé nézzen, legalább én ne fújjak bele, vagy szempilla ne kerüljön rá. Obi cserét, ha csak tehetem, olyan helyen végzek, ahol se klíma, se ventilátor nem működik. Mivel fix objektíveket használok, nekem két vázam van és fotózás előtt megpróbálom belőni, hogy melyik objektíveket fogom leginkább használni. Mindig próbálom a cseréket minimálisra venni és egy kvázi forgatókönyvet megírni a fejemben, hogy milyen beállításokkal, milyen képeket fogok csinálni, hogy ne fotózás közben kezdjek kapkodva össze-vissza cserélgetni. Például nem olyan régen fotóztam egy borbély szalonban. Előre megbeszéltük, hogy milyen munkafolyamatok lesznek, amiket fotózni kell. Ezekhez lőttem be, hogy melyik munkafázist, milyen objektívvel fotózom. Alig párszor kellett objektívet cserélnem. Mivel a vendégtérben klíma üzemelt, hátra mentem egy gazdasági helyiségbe és ott cseréltem optikát. Aki fix objektíveket használ annak nagy segítség lehet, ha van 2-3 váza, mert adott esetben lehet, hogy soha nem lesz arra szüksége, hogy az objektívet levegye és ezzel kiszolgáltassa a szenzort a külvilág mocskának.
KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:
- Ismeretek csillagfotósoknak – Asztrofotó Lengyel Bálinttal
- Váltás FUJIFILM GFX1000S-re cikksorozat – Glázer Attila – 3. rész
- Váltás FUJIFILM GFX1000S-re cikksorozat – Glázer Attila – 2. rész
Egy másik lehetőség a zoom objektív. Két váz, egyiken egy alap zoom, a másikon egy tele zoom és soha többet nem kell objektívet cserélni. Gyakran fotózok utcán. Amíg csak cserélhető objektíves vázam volt, addig általában még a biztonságot nyújtó otthon melegében felraktam az optikát a vázra és azzal fotóztam végig, az utcán nem cserélgettem. Sajnos nem lehet ezt mindig megcsinálni, mert néha kell cserélni, de akkor is leguggolva, a fotós táskámmal és a testemmel, a széltől és a benne lévő portól védve cseréltem objektívet. Utcai fotózásra nekem nagyon bevált a nagy szenzoros kompakt kategória. Többféle ilyen gép kapható. Én m4/3 szenzormérettől mondom azt, hogy egy kompakt gép nagyobb szenzoros. Biztosan sokan nem osztják ezt a véleményt, mert már az 1” méretű szenzorra is azt mondják, hogy nagy, ez ízlés kérdése. Mindenesetre én dinamika és zaj oldaláról nézve a dolgot, nem mennék le kisebb szenzorméretre. Igaz, 2018-ban éppen egy olyan fotóm kapott pontot a Skót Szalonon, amit egy Olympus Stylus 1-el csináltam, abban pedig egy jóval kisebb szenzor volt. Ettől függetlenül nem vennék m4/3-nál kisebb szenzoros gépet. Jelenleg egy Ricoh GR III kompaktom van, utcára, amiben egy APS-C méretű szenzor kapott helyet. Ez mellett egy Olympus EM10 Mk.III-at használok.
Mit lehet tenni, ha megtörtént a baj? Semmi esetre se fújjunk a szenzorra szájjal. Azt hihetjük, hogy csak levegőt fújunk ki, pedig tele lehet apró nyálcseppekkel, ami csak ront a helyzeten. Ezért is fontos, különösen egy MILC tulaj számára, hogy mindig legyen nála körtepumpa. Maximum csak azzal fújjunk a szenzorra, lehetőleg ilyenkor is fordítsuk a vázat úgy, mint az obi cserénél, vagyis a szenzor a föld felé nézzen. DSLR tulajok a menüből tudják kiválasztani a tükörfelcsapást, hogy betudjanak fújni a szenzorra. Fújunk párat, aztán obi fel és próba, rekeszelve akár a legszűkebb rekeszre és valami világos, homogén dolgot fotózzunk le. Én égboltot szoktam vagy fehér falat, de arra vigyázzunk, hogy a fal ne legyen koszos mert megtéveszthet minket. Ha nem tökéletes és a fotón látszik, hogy megmaradt a szennyeződés, akkor ismételjük meg a folyamatot. Van, amikor nem elég a körtepumpa. Nem ajánlom, hogy ecsettel, meg Lenspen-nel bárki belenyúljon a gépbe és azzal simogassa a szenzort. Van a Lenspen-nek kifejezetten szenzortisztitó csomagja, de aki nem gyakorlott, bizony azzal is még ronthat a helyzeten. Egyszerűbb azt a pár ezer Forintot rááldozni arra, hogy gyakorlott profi kéz tisztítsa meg szeretett gépünk szenzorát. A legtöbb esetben meg is lehet várni a tisztogatás végét és nem kell beadni a vázat. Évente, félévente egyszer így is azt ajánlom, hogy érdemes elvinni egy tisztításra.
Elsőre talán parának tűnik, amiket leírtam. Nem kell izgulni, egy kis idő után már rutinná válik éppen, mint amikor felszállunk egy tömegközlekedési eszközre és azonnal körbenézünk, hogy hol van szabad hely. Valahogy így megy ez objektív cserénél is, hogy mielőtt lecsavarjuk a kicsikét, előtte egy pillanat alatt felmérjük, hogy ez mennyire biztonságos. Ha pedig véletlenül mégis porszemek vagy makacsabb szennyeződés kerül a szenzorra és szakemberre lenne szükség, akkor sincsen nagy baj.
Jó szívvel ajánlom a ma már Tripontos üzletet az Ostrom utca 6-ban, de szintén nagyon jó tapasztalataim vannak Kerekes Mátéval kapcsolatban is, aki szintén ügyesen tisztítja meg a szenzorokat. Máté Facebook oldalát itt találjátok.
Szöveg és fotó: Roszberger Bandi
Comments are closed.