Egy Fujifilm fotós tollából – avagy Makrai Tamás és a Viltrox találkozása

Makrai Tamás vagyok, több mint 14 éve blendefüggő.  Gyerekkorom óta vonz a fotózás világa, de csak 2006 óta foglalkozom vele komolyabb szinten. Eleinte az absztrakt és természeti témákat dolgoztam fel, majd a későbbiekben a riport és portréfényképezés vette át a szerepet, 2008-tól az online és print médiában dolgoztam, mint fotóriporter. Volt lehetőségem kipróbálni magam a stúdiófotózás területén, valamint megismerkedhettem a sport-és akciófotózással.

2012 novemberétől alkalmazott fotográfusként folytattam a tanulmányaimat, amelyet 2014 decemberében sikeresen elvégeztem. Főállású fotósként sokféle megbízással keresnek fel. Riport és eseményfotózás, tárgy és imázsfotózás, család, esküvő, sportfotózás, vagy épp a divatfotózás. Szeretem a nagyobb volumenű, kreatívabb jellegű munkákat.

ISMERKEDÉS A FUJIFILM RENDSZERREL

Munkáim kivitelezéséhez korábban DSLR-rendszerű gépekkel dolgoztam. 2016-ban találkoztam először személyesen a Fujifilm MILC fényképezőgépekkel. Rögtön magával ragadott az az új világ, amelyet a retro kinézetű külső takart. Gombok, tárcsák, vintage… Azonnal beleszerettem az akkor debütáló X-T2-be. Miért is az X-T2?  Könnyű, gyors, hatékony, továbbá a retro külsőt biztosító tárcsáknak köszönhetően kiválóan kezelhető is. Tökéletes, és szinte mindenre alkalmas felszerelés. Persze az X-T2 már nem mai darab és időnként eltűnődök azon, hogy mire váltanék. Természetesen nem másik márkára, hanem a Fujifilm kínálatából nézelődök ilyenkor. Számomra fontos, hogy a fényképezőgép ne csak egy eszköz legyen, hanem kézbe véve kifejezetten jó érzéssel töltsön be a használata. Az X-H1-et már jó áron be lehet szerezni és az IBIS miatt elfogadnám, viszont azzal a vázzal oda lenne a csodás analóg külső. A jelenlegi kínálatból örömmel kipróbálnék egy X-T4-et, de az új X-S10 is kíváncsisággal tölt el. Az utóbbi váz esetében a termékfotók alapján olyan érzésem van, hogy az ergonómia és a kis méret volt a döntő, de mégis az X-H1-hez képest még megőrzött valamit a retro külcsínből.

A hétköznapokban gyakran belefutok abba a kérdésbe, hogy mi/ ki is az az alkalmazott fotográfus. Azt szoktam mondani, hogy igazából olyan fotós, akinek bármi is a megbízása, a tőle elvárható maximális minőségben teljesíti a felkérést a megbízója igényei szerint. Pontos definíció itt.  

Alkalmazott fotográfusként a lehető legkülönbözőbb megbízásokkal találkozom a munkáim során. Így nagyon sokoldalú, és kiváló minőségű felszerelésre van szükségem, amit a Fujifilm rendszere biztosít a számomra. Utóbbi években többnyire az esküvőfotózás és a kreatív tárgyfotózás teszi ki a fotós munkáim nagy részét.

Fujifilm X-T2, Fujinon XF 50-140 f2.8

Nemrég indítottam a „One Month, One Wedding„ elnevezésű, kimondottan esküvőfotózásra specializált szegmensem. Az OMOW filozófiája szeretne kicsit szembe menni a világgal. Olyan szolgáltatást szeretnénk nyújtani Nektek, ahol Ti vagytok a legfontosabbak. A projekt nevéből adódóan – egy adott hónapra, csak egy megbízást fogadunk el. A több rendelkezésre álló időnek és jobb szervezésnek köszönhetően több figyelmet tudunk fordítani a párok igényeire.
https://makrayphotography.com/one-month-one-wedding

Az esküvők mellett még nagyon sokféle megbízással keresnek fel. Jelenleg is egy borászat arculatfotóit készítjük – beleértve a webáruházas megjelenést, illetve az egyéb kreatív jellegű projektmunkákat. Szeretem az ilyen fotózásokat, mert ilyenkor elengedhetem a fantáziám és kreativitásom, és ha ez találkozik a megrendelő igényeivel, akkor mindig valami szuper dolog kerekedik ki belőle. Tavalyi évben egy hajtástechnikai cég keresett fel, hogy készítsek nekik egy éves naptárt, tele absztrakt ábrázolású fotókkal.  Nagyon jó volt ilyen gondolkodós projekteken dolgozni, bízok benne, hogy lesznek még a jövőben is ilyen jellegű megbízásaim.

Fujifilm X-T2, Fujinon XF 50-140 f2.8
Fujifilm X-T2, Fujinon XF 50-140 f2.8

Legutóbb egy kézműves pékségnek készítettünk promóciós képeket, amelyek megvalósításához a remekül összeszokott XT2 + 50-140 mellett, egy XT30 és a Viltrox objektívjeit is kipróbálhattam.  Trajbár Balázs, a szombathelyi Viltrox guru kísért el a fotózásra, és hozta magával a kínai gyártó legújabb üvegjeit.

Többnyire a 33 / 1.4 -et , és az 56/1.4 -et használtam a Viltrox-sorból, de azt hiszem, hogy „natívkedvelőként”  is csak pozitív dolgokat mondhatok el róluk.  Ok, helyén kell kezelni azt a tényt, hogy nyitott rekeszen mindkettő objektív nagyon lágy rajzolatú, de valakinek pont ezért lesz tökéletes választás portrékhoz.  Én általában f2 – 2.8 tartomány felett használtam, ott tökéletesen teszik a dolgukat. Remekül illenek a Fuji világába, letisztultak, finoman járnak, gyorsak, könnyen kezelhetőek. A képi világuk talán annyira nem jellegzetes, mint a Fuji társuké, de ilyen ár/érték arányban tökéletes alternatívája lehet a natív objektíveknek. Csak ajánlani tudom ! 

Trajbár Balázsnak és a StudioLine-nak nagyon szépen köszönöm, hogy lehetővé tették, hogy élesben is kipróbáljam a Viltrox objektívjeit!

Szöveg és fotók: Makrai Tamás
Makrai Tamás portréi: Trajbár Balázs