50mm f1.4 vagy elég az f1.8?
Tiszteletem!
Egy erősen amatőr kérdéssel fordulok Önhöz.
Márkától függetlenül, megéri-e háromszoros árat fizetni egy fix 50-es objektívért, csupán csak azért, mert F1.8 helyett F1.4 lett?
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel,
István
Kedves István!
Nagyon nehéz válaszolni a kérdésére, de kísérletet teszek rá. Javaslom, hogy járjuk körbe a témát!
Mivel nem tudok konkrét típust és szenzorméretet sem, így csak általánosságban tudok válaszolni.
Az f1.4 és f1.8 között nincs egy egész fényérték. Gyakran 1 fényértékre is legyintenek, hogy azt meg sem érezni. Személy szerint én nem osztom ezt a nézetet, hiszen mi van akkor, hogy olyan fényviszonyok között kell fotózni, ahol már a szenzorunk határait feszegetjük? Pl. nem mindegy, hogy el tudnánk egy fotót készíteni ISO 1600-on ha fényerősebb optikánk lenne, de ennek hiányában csak ISO 2500-3200-on kapjuk meg a kívánt záridőt. Sok m4/3, APS-C, de még akár full frame szenzoroknál is ez pont azt eredményezheti, hogy a fotó zajos lesz, amit utómunkában kell eltüntetni, ha ez lehetséges.
Háttérmosás szempontjából sem elhanyagolható a fényerő, különösen, ha nem full frame szenzor dolgozik a vázban. Minél kisebb a szenzorunk, a szép háttérmosáshoz annál nyitottabb blendére van szükségünk. Full frame esetén nyilván kevésbé jön ki a bokeh szempontjából az f1.4 és f1.8 közötti különbség.
A fényerő azonban nem csak ezekről informálja a fotóst. A fényerő egy fajta minőségre is utal. Minél nagyobb a fényerő, a gyártóknak annál nagyobb kihívás leküzdeni a lencsehibákat. Éppen ezért a fényerősebb optikáknál minőségibb anyagokat is használnak. Míg az f1.8-as ötvenesek között akadnak olyan példányok, amik lencséi nem üvegből készültek, addig f1.4-nél már az ilyen “lazaság” nem jellemző.
Az objektívek több lencsetagból állnak. Ezek felépítése sem mindegy. Előfordulhat, hogy egy olcsóbb 50mm f1.8-ba nem kerül aszférikus lencsetag, ami sokat javítana az optika rajzolatán. A fényerősebb modellekbe rendszerint kerül ilyen lencsetag sőt, akár több is.
Tehát egy objektív árát nem csak a tubusra írt fényerő határozza meg. Az más kérdés, hogy a fényerő növelésével bizonyos dolgokat nem lehet megspórolni és ez megmutatkozik az árképzésben is. A felhasznált anyagokon és lencsetagokon túl az alkalmazott bevonat sem elhanyagolható, ami szintén erősen meghatározza az objektív rajzolatát, az objektív brillanciáját.
Összességben azt tudom mondani, hogy minden alkalommal mérlegelnie kell a fotósnak, hogy milyen egyéni elvárásai vannak egy adott objektívvel kapcsolatban. Hobbi szinten fotózik vagy pénzt szeretne keresni ezzel a szép szakmával? Milyen témái vannak, mennyire használná ki a drágább optika adottságait?
Például jómagam rendszeresen fotózok embereket egy APS-C szenzoros vázzal. Erre a szenzorra egy 56mm f1.2 optikát választottam, hogy az ízlésemnek megfelelő háttérmosást tudjam produkálni. Ugyanakkor évente csupán 1-2 alkalommal van szükségem teleobjektívre, azok az alkalmak is családi nyaralások. Számomra ezekhez a képekhez kielégítő volt egy kit objektív is.
Bízom benne, hogy tudtam segíteni!
További kérdések esetén örömmel állok a rendelkezésére.
Üdvözlettel,
Roszberger Bandi
Kiemelt kép: https://www.canon.hu/lenses/ef-50mm-f-1-8-stm-lens/