OM System M.Zuiko Digital ED 20mm f1.4 vs. Panasonic Lumix 20mm f1.7 II
Akik követik az Olympus háza táján végbemenő változásokat, azok tudják, hogy a fotós üzletágban az Olympus már OM System néven fut. Persze ez nem történik meg egyik napról a másikra, így a korábbi termékek egyelőre Olympus márkajelzéssel kerülnek forgalomba, de az új jövevények már az OM System márkajelzést kapják. Elsőre talán szokatlannak tűnhet az Olympus után az OM System felirat, de akik otthon vannak az analóg Olympus-ok világában, azok már egészen biztosan találkoztak az OM rendszerrel, aminek az első tagja 1972-ben jelent meg M-1 néven, amit később a Leica nyomására OM-1-re neveztek át, ugyanis a Leica-nak akkor már megvolt az M1 fényképezőgépe. Az OM sorozatot ugyanaz a Yoshihisa Maitani tervezte, akinek a nevéhez az egykori analóg Pen sorozat is köthető.
Ennek tükrében elmondhatjuk, hogy 2021-ben visszatért az OM rendszer, aminek az első üdvöskéje mindjárt egy Pro objektív, az OM System M.Zuiko Digital ED 20mm f1.4. Néhány napra megkaptam az Olympus Mintabolttól, amiért külön hála nekik. Ha ebben a néhány napban nem is tudtam egy mély tesztet csinálni, de azért amennyire lehetett, a körmére néztem a kicsikének, különösen mert az egyik kedvenc objektívem m4/3 rendszerre egy 20mm-es. Mivel az Olympus kínálatában korábban nem volt ilyen gyújtótávolság, amikor újra m4/3 rendszert kezdtem használni, az egyik első objektív a Panasonic Lumix 20mm f1.7 II volt, amit megvettem.
Általában én a szélsőségek embere vagyok és vagy az egészen nagylátószögeket kedvelem, vagy a tele tartományban kalandozok. Ritka, hogy a köztes mezőnyben keresgélek. Viszont időnként megesik velem, hogy sem a nagylátó, sem a tele nem adja ki a kompozíciót, amit elképzeltem. Ilyenkor szoktam feltenni a 20mm-t és egycsapásra a helyére kerül minden. Talán nem véletlenül, mert bár az ekv. 50mm-t szokás alap objektívnek említeni, de valójában az alap objektív a szenzor átlója hosszával megegyező mm. Ez a m4/3 esetében 21,6mm, vagyis a 20mm-es objektívek vannak legközelebb ehhez.
Kezdjük elsőre a külsőségekkel. A Panasonic Lumix 20mm f1.7 II egy pancake objektív, ennek megfelelően kicsi, lapos forma és mindössze 87g. Az OM System 20mm f1.4 lényegesen hosszabb objektív, a Pro szériának megfelelően masszív fém tubust és fém bajonettet kapott, a súlya 247g. Az OM System-hez jár a dobozba egy tatyó és napellenző, a Panasonic Lumix-hoz is kapunk egy kis zsákot, de a napellenző már nem tartozék.
Egyik objektíven sincsenek extra kapcsolók vagy gombok. Az OM System 20mm-e időjárásálló szigetelést kapott, továbbá a frontlencsét ellátták egy Fluorin bevonattal, aminek köszönhetően a port és a vízcseppeket egy fújással eltávolíthatjuk a lencséről. Ilyen extrák sajnos nincsenek a Lumix 20mm f1.7-en, de nem is tagja a Pro klubnak.
Ami még fokozza a különbségeket a két objektívben, az a tubus belsejében rejtőzik. A Panasonic objektív két aszférikus lencsetaggal büszkélkedhet. Ez igazán szuper, de nézzük csak meg, hogy mi van az OM System 20mm-ben. A 10 lencsetagból álló konfigurációban Super ED, ED, Super HR és aszférikus lencséket is találunk. Ez már önmagában garancia arra, hogy a kis Lumix alul marad rajzolatban. Ez részben igaz is.
Szerettem volna egy hasonló sorozatot megcsinálni, hasonló körülmények között mindkét objektívvel ezért az OM System 20mm f1.4-et egy Olympus E-P7 vázra tettem, a Lumix 20mm f1.7-et egy Olympus E-M1 Mk.II-re. Eleinte csak növényeket, leveleket fotóztam közelebbről és távolabbról. Az mindjárt az elején feltűnt, hogy nem tudom megcsinálni ugyanazt a két képkivágást mindkét objetívvel. Az OM 20mm-el minden közelebbinek tűnt. Azt gondoltam, hogy biztosan csak optikai csalódás, mert az E-P7-nek nincsen keresője ezért egy 3x-os nagyítólencsével ellátott videós keresőt használok az LCD-hez rögzítve. Ebben minden jóval nagyobbnak tűnik, mint az E-M1 Mk.II kis keresőjében. Ráadásul érzetre úgy tűnt, hogy az OM 20mm-nek jobb a közelpontja. A Lumix-szal 20cm-ig közelíthetjük meg a témát, az OM-mel 25cm-ig, de ennek ellenére mégis az OM által adott képet éreztem közelebbinek. Nem igazán értettem a dolgot.
Felállítottam egy Benro állványt 3D fejjel, találtam egy egész jó épületet, ami alkalmas lehet arra, hogy megnézzem a rajzolatok közti eltéréseket. Biztos, ami biztos alapon mindkét objektívet az E-M1 Mk.II vázzal vizsgáltam. Kikapcsoltam a stabilizátort, kikapcsoltam mindenféle szűrést és egyszerűen csináltam egy sorozatot az OM 20mm f1.4-el F1.4, f2, f2.8 és f4 blendékkel, majd ezt megcsináltam a Lumix objektívvel is f1.7, f2, f2.8 és f4 rekeszekkel. Az exponáláshoz a váz időzített kioldását használtam. Az állvány helyét pontosan megjelöltem és nagyon ügyeltem arra, hogy az objektív cserénél ne mozduljon el.
Az eredmény meglepett nem kicsit. Az OM 20mm f1.4 képkivágása szűkebb lett, mint a Panasonic obinak. Az adatlapok alapján mindkettőnek 57 fokos látószöge van. Arra gondoltam, hogy talán bekapcsolva felejtettem valami korrekciós funkciót, de hiába böngésztem végig a vázamat és a használati útmutatóját, nem találtam ilyet. Ellenben az objektív adatok bevitelével kapcsolatban a leírás többször is említi, egyes objektíveknél automatikus az információk átvitele.
Mielőtt felbőszült Olympus user-ek vonulnának utcára kiegyenesített, leszúrható tripodokkal azt követelve, hogy engedjék szabadon a rabságban tartott és levágott képszéleket, mindenki nyugodjon meg. A magyarázat rendkívül egyszerű. A Lumix objektívet nem tudja korrigálni az Olympus váz, annak ellenére, hogy jól érzékelhető hordótorzítása van. Amint egy Lr-ban vagy Camera RAW-ban csinálunk egy automatikus geometria korrekciót, a Lumix 20mm esetén is szinte pontosan azt a képkivágást fogjuk kapni, mint az OM 20mm esetében, amit a váz automatikusan korrigál.
Panasonic Lumix 20mm f1.7 @f4 OM System 20mm f1.4 @f4
Általában az természetes, hogy f1.7-en élesebb rajzolatot kapunk, mint f1.4-en. Az érdekesség akkor kezdődik, amikor azonos blende értékre tesszük a két objektívet. Blende előválasztási módot használtam, mert kíváncsi voltam, hogy lesz-e eltérés záridőben a két objektív között. Azt tudjuk, hogy az azonos rekeszérték egy dolog, viszont az alkalmazott üveg fényáteresztő képessége és a bevonatok használata megint egy másik dolog. Ezért fordulhatnak elő olyan esetek, hogy azonos gyártó, azonos gyújtótávolságú objektívjei, azonos rekeszen más záridőt produkálnak. Ilyen élményem volt anno a Canon L-es és az arany feliratos macro objektívjeivel. Az L-es verzió több fényt engedett be és azonos rekeszen, azonos ISO értéken gyorsabb záridővel lehetett vele dolgozni. Esetünkben a Lumix és az OM System obi között nem volt eltérés. ISO 200-on, azonos blende értéken, azonos záridőket lehetett produkálni.
Élesség szempontjából nagyon nehéz egyértelmű különbségeket tenni. A Lumix 20mm legendás az élesség szempontjából, hiszen azon ritka objektívek egyike, ami a szélek felé haladva sem veszít sokat az élességéből. Amíg a rekesz f2-ig van szűkítve, addig számomra a Lumix 20mm kiegyensúlyozottabb, középen az OM 20mm valamivel talán kontrasztosabb, részletgazdagabb. Amint f2.8-ra rekeszelünk középen egyértelműen az OM 20mm nyújt jobb teljesítményt. Viszont, ha megnézzük az eresz alatti deszkázat karcolásait, akkor a Lumix még mindig jobb a széleken, mint az OM 20mm. Amint f4-re lökjük a blende értékét, akkor nincs kérdés, az OM 20mm jelentősen jobb rajzolatot nyújt a széleken is.
Az élesség fontos természetesen, de a teljes benyomáshoz azért más is hozzájárul. Például a lencsehibák kiküszöbölése. Az OM 20mm f1.4 egyértelműen tisztább képet biztosít, mint a Lumix. A képeken a bejárat melletti fehér redőnyökön jól látszik a kékes lilás kromatikus aberráció, amit a Lumix produkál és f4-en sem tűnik el teljesen csak csökken. Az OM 20mm esetében ez szinte meg sem jelenik még nyitott rekesznél sem, nyilván köszönhetően az ED lencsetagoknak, amik a Panasonic-ba már nem jutottak. A Lumix színvilága hűvösebb, amit általában jobban kedvelek, de számomra ebben az esetben most kellemesebb az OM System nyújtotta melegebb hangulat.
Hasonló a helyzet a vignettálással is. Mindkét objektíven jelentkezik a peremek sötétedése, de az OM 20mm már f1.4-en is enyhébben produkálja. Rekeszeléssel pedig szépen eltüntethető.
Szóval, élesség tekintetében a kis Lumix még mindig szépen tartja magát pedig már nem mai darab. Az első verzió 2009-ben került a boltokba, nekem már a frissített kiadás van, ami 2013-ban jelent meg. Viszont az OM System 20mm-e most összességében nézve számomra szimpatikusabb képet adott.
Egy másik kérdés szokott lenni objektívek esetében az AF sebesség. Nos, ebben az összehasonlításban ez nem kérdés. A Lumix 20mm nem csak az élességéről híres, de bizony a lomhaságáról is. Az OM 20mm sokkal gyorsabb és halkabb. Ráadásul a gyorsaságát nemcsak a legfrissebb E-P7 vázon hozza, hanem a már kifutott E-M1 Mk.II-n is.
Panasonic Lumix 20mm f1.7 @f1.7 OM System 20mm f1.4 @f1.4
Egy nagy fényerejű objektív esetén kardinális kérdés a háttérmosás. Az nem vitás, hogy f1.4-en szebb a háttérmosás, mint f1.7-en. Azonban, ha azonos rekeszértékek mellett vizsgáljuk, akkor a 20mm f1.4 finomabb, lágyabb hátteret biztosít. A ceruzás mintaképeken a háttérben lévő könyvek sokkal finomabban vannak elmosva, mint a Lumix esetében. Az enyhe eltérés a képkivágásokban ebben az esetben is annak tudható be, hogy az OM System objektívet automatikusan korrigálja a váz. Ha a Lumix képére ráteszek egy geometria korrekciót, akkor közel azonos képkivágást kapunk.
Összegzésként azt gondolom, hogy ár-érték arányban egy kiváló objektívvel indított az OM System. A 20mm f1.4 képe harmonikusabb, tisztább, az extra lencsetagoknak köszönhetően a lencsehibákat sikerült kordában tartani és ahhoz képest, hogy ez egy Pro objektív a 249.990Ft-os ára sem túlzó. Az M.Zuiko Pro szériában jelenleg ez a legolcsóbb fix objektív, a teljes Pro mezőnyben pedig mindössze egyetlen olcsóbb objektívet találunk az Olympus M.Zuiko Digital ED 12-45mm f4-et 229.990Ft-os áron.
Eltudom képzelni, hogy aki éppen 20mm-es objektív vásárlásán töri a fejét, annak az OM System 20mm f1.4 egy kicsit bekavarhat. Egyáltalán nem csodálkozom ezen. Mindkét 20mm-es remek objektív. Szerintem mérlegelni kell a prioritásokat. A Lumix kisebb, könnyebb, olcsóbb, az árához képest élességben nagyon jó, viszont bitang lassú és több a lencsehiba. Az OM System drágább, de szigetelt, rajzolata méltó egy Pro objektívhez, a képe tisztább, az AF nagyon gyors és csendes. Majd a cikk alá írjátok meg kommentben, hogy melyik mellett döntöttetek!
Roszberger Bandi