Vedd le nyugodtan!

Senki ne ijedjen meg nem valami erotikus Záridő különkiadással jövök! Most inkább a szűrőkkel kapcsolatban osztanék meg pár gondolatot mert nagyon mellé lehet nyúlni ha csak arra utazunk, hogy minél kevesebbe kerüljön. A szűrőkön belül is egy speciálisabb kategóriáról kellene beszélnünk. 

Ha végtelen egyszerűen szeretnék fogalmazni, akkor azt mondanám, hogy “Vedd le nyugodtan!” Viszont ez a szűrő kérdés nagyon nem egyszerű téma. Azt gondolom, hogy azok, akik tájkép fotózással foglalkoznak, ott nincs igazán miről beszélni. Nekik kellenek a szűrők. Kell az ND szűrő ahhoz, hogy szépen elmosott vízesést tudjanak fotózni, kell a polárszűrő a szép kék égbolthoz vagy ha szeretné a víz tükröződését megszüntetni. Számukra fontos az átmenetes szűrők és a különböző kreatív szűrők használata. Nyilván egy ND vagy polárszűrőnek más területeken is van jogosultsága, akár egy portré esetén is jó szolgálatot tehetnek. Nem is igazán ezek használatát kérdőjelezem meg. Sőt…  

Cokin átmenetes ND lapszűrőket használtam egymás mögé téve.

Ami engem jobban zavar, az olyan szűrők használata, mint az UV vagy a protector szűrők. Bevallom őszintén, hogy magam is rendszeresen használtam ilyeneket. Sőt, még manapság is használok, amikor szükségét érzem. Soha nem felejtem el, amikor még Canon-os korszakomat éltem és alap zoom obit kerestem. Napokon át olvasgattam a teszteket, véleményeket. EOS 6D-m volt és mindenképpen egy L-es objektívet szerettem volna. Kézenfekvő volt a 24-105 f4, de az nagyon megosztó objektívnek tűnt. Sokan panaszkodtak a lágyságára. Vacilláltam a 24-70 f2.8 első generációja és a 24-70 f4 között. Egy fényérték nem tűnik soknak, de ha már azt vesszük, hogy mennyire nem mindegy, hogy ISO3200-on vagy ISO6400-on kell valamit meglőni, akkor sokat számít ez az egy fényérték. Nagyon sok tesztben azt olvastam, hogy az f4-es verzió rajzolatban is jobb és a színei is szebbek az első f2.8-hoz képest. Az f4-re esett a választásom és nagyon nem bántam meg, mert miután kipróbáltam mindkét objektívet, valóban azt éreztem, hogy a 24-70 f4 lényegesen jobb. Szebbek voltak a színek, kontrasztosabb volt, az egész képi világa jobban tetszett. Anno sokat agyaltam azon, hogy mitől lehetnek ekkora eltérések a két objektív között, hiszen mindegyik L-es, prémium kategória. 

Az, hogy egy fotó milyen lesz, rengeteg tényezőn múlik. Ha kizárjuk a fotóst a történetből és pusztán a műszaki részéről beszélünk, akkor is számtalan olyan dolog van, ami miatt azonos időben, azonos fényviszonyok között, azonos téma esetén sem lesz azonos az eredmény az eltérő fényképezőgép típusokkal. Ha most elkezdeném boncolgatni az egyes szenzorok milyenségét, vagy a vázak képfeldolgozó algoritmusait, akkor nagyon elkanyarodnánk a témától. Maradjunk csak az objektíveknél, mivel a szűrő használat leginkább azokat érinti. Egy objektív több lencsetagból áll, amiket csoportokba rendeznek. Minden lencsetagnak megvan a maga szerepe. Van, ami a torzításmentes tulajdonságért felel, de olyan is van, ami a kép élességét fokozza stb.  A lényeg, hogy a lencsékhez használt anyagok, a csiszolatuk, mind hozzájárul az objektív rajzolatához, minőségéhez. Ezt a minőséget koronázza meg a bevonat.  

Ezek a bevonatok nem olcsó dolgok, nagyban meg is határozzák egy objektív árát. Tudom, hogy van belőlük lilától a barnáig mindenféle, de ezek nem dísznek vannak kitalálva. Ha egy mód van rá, akkor ne kapirgáld le még akkor sem, ha mondjuk a te obidon barna van és nem olyan menő a színe, mint egy lilának! Na, de mire is jók ezek a bevonatok? A legfontosabb szerepük a reflexiók megakadályozása. A nem kívánatos fénysugarak visszaverődése rengeteg problémát tud okozni. Biztosan jártál már úgy, hogy szülinapon fotóztál és a gyertyafény miatt színes foltok kerültek a képre. Ennek az oka, hogy exponáláskor a frontlencsére olyan fénysugarak is érkeznek, amelyek alapból nem jelennének meg a fotón, de ha az objektívben lévő lencsetagokon visszaverődnek, akkor ezek fényfoltként akár le is képződhetnek a szenzoron és bizony így már rákerülhetnek a képre. Ha prémium objektíved van, de mégis megjelentek ezek a fényfoltok, akkor ne csak azt nézd meg, hogy tettél-e fel napellenzőt, de kukkantsd meg, hogy milyen szűrőt raktál a frontlencse elé! Ugyanis, ha szűrőt használsz, akkor kvázi az számít a frontlencsének és ha azon nincsenek meg a szükséges bevonatok, akkor az éppen olyan, mint ha a frontlencséden sem lenne. 

Rodenstock Vario ND-t és Rodenstock CPL szűrőt használtam.

Tapasztaltál már olyat, hogy van két azonos gyújtótávolságú objektív, amiket azonos blende értékre állítasz, de az egyik mégis láthatóan több fényt enged be, mint a másik? Ennek az egyik oka a lencsetagokhoz használt üveg minőségében rejlik, és természetesen a másik ok a bevonat minősége. Ugyanis az objektívünk frontlencséjéről is éppen úgy visszaverődnek fénysugarak, mint amikor a vakuval a falra derítesz. Ezek a bevonatok segítenek abban is, hogy minél több fény jusson át az objektíven egészen a szenzorig. Ez csak néhány példa arra, hogy miért fontosak ezek a bevonatok, de említhetném még akár a színeket, a kontrasztot, élességet, brillanciát stb. 

El is jutottunk oda, hogy miután eladtad az egyik vesédet és megvan a zseton álmaid objektívjére és besétálsz a fotós üzletbe, hogy megvedd 500-600 ezer Forintért, az eladó kérdésére, miszerint óhajtasz-e védelem gyanánt valami szűrőt is vásárolni, te kiválasztod a legolcsóbbat. Ne tedd, ugyanis a méregdrága bevonat elé odateszel egy olyan üveget, ami nem rendelkezik azokkal a bevonatokkal, mint az objektíved! Innentől mi értelme van azt a sok pénzt kifizetni a prémium üvegre? Persze teljesen jogosan félted azt, amiért kénytelen vagy egy vesével élni. Én is láttam már csúnya baleseteket. Egy barátommal álltunk egy vasúti átjárónál és kitalálta, hogy milyen szuper lesz átfotózni a vonat kerekei között, ahogy az elhalad. Volt valami kis kavics vagy a fene tudja mi, ami felpattant a sínről, egyenesen neki a pár hetes EF 50mm f1.2-nek. Egy nagyon csúnya sérülés lett a frontlencsén. A srác abban a pillanatban szinte megsemmisült lelkileg. Akkor most mi legyen? Ha van rajta szűrő akkor azért, ha nincs rajta akkor azért, mint a nyuszikás viccben? 

Az első fotókon nem vettem le a szűrőt és megjelent egy fényfolt a lányom arcánál. Amint levettem a szűrőt minden a helyére került. Persze mondanom sem kell, hogy ez a legolcsóbb Hoya szűrő volt.

Először is szerintem, ha veszel, akkor kifejezetten protector szűrő legyen. Másrészt ne sajnáld rá a pénzt. Nézd meg a gyártók weblapjain, hogy milyen bevonatokkal látták el és próbáld belőni a kategóriát az objektív minőségéhez. Ne sajnáld lecsavarni az objektívről! Nekem is vannak ilyen bevonatos szűrőim, de csak akkor használom, ha olyan környezetben fotózok, amikor könnyen megsérülhet az objektívem. Más esetekben leveszem. Akkor is leveszem, ha olyan ellenfényes szituációkban fotózok, amikor becsillanhat a szűrő és kialakulhatnak azok a reflexiók, amikről fentebb írtam

Ennél a fotónál kifejezetten jópofa a szűrő becsillanása.

Ha fotós berkeken belül valaki rád parancsol, hogy vedd le, akkor azért nem feltétlenül kell mindjárt lecsavarni a szűrőt, különösen ha minőségi darab. Azt javaslom, hogy mindig mérlegelj és adott esetben, ha a helyzet megkívánja, akkor vedd le nyugodtan.

Szöveg és fotó: Roszberger