Az infravörös fényképészet története

Az első infravörös fényképet 1910 -ben Robert W. Wood mutatta be, aki a ma már nevét is viselő Wood effektusokat is felfedezte. Wood a fényképeit eredetileg olyan kísérleti filmekre rögzítette, amelyek nagyon hosszú expozíciós időt igényeltek, így ő a tájképek területén tudott leginkább maradandót alkotni. Ezeken a fotózásokon megtett megfigyeléseinek köszönhette, hogy olyan természeti jelenségekre is figyelmes lett amiket elsőként aztán ő írt le. Ezek a természettudományi felismerések ma már az ő nevét őrzik.

Robert W. Wood, Forrás: https://hu.pinterest.com/hacny/atomic-hydrogen-power/

„A Wood effektus: A lombhullató fák lombkoronái az infravöröshöz közeli tartományokban ragyogó fehérnek tűnnek, mivel ebben a tartományban a klorofill átlátszóvá válik, és így a fény a növényben található vízen visszatükröződést (visszacsillanást) képez. Ez a jelenség a klorofill fluoreszcenciájával kapcsolatos, amely a rövidhullámú fényt elnyeli majd amikor újra kibocsátja akkor az már egy az infravörös hullámhosszain eltolódott színskálán történik. A növények számára ez a képesség a túlélés szempontjából egy elengedhetetlen képesség, mivel a nap infravörös sugárzásának növények általi túlzott abszorpciója a hőhalálukat okozná a nap tartós besugárzása által.”

Fotó: Alexandra Shapiro, Nyersanyag: Kodak Aerochrome Color Infrared Film, Forrás: https://www.stevehuffphoto.com/2017/09/27/experimenting-with-kodak-aerochrome-color-infrared-film-by-alexandra-shapiro/

Az infravörös fényképészet első felvételei speciális filmlemezek felhasználásával a 20. század elején Robert W. Wood által kerültek levilágításra. Az infravörös spektrumban készült képek minőségét a légkör zavarai sokkal kisebb arányban befolyásolják, ezért a speciális anyagokkal fényképező katonai fotográfusok jelentősen jobb minőségű képeket tudtak Woodnak is köszönhetően a felderítések alkalmával az akkor még újnak számító eljárással készíteni. A növényzet és a mesterséges objektumok, épületek, katonai manőverek, harcászati létesítmények közötti eltérések megmutatására már ezek a kezdeti infravörös fotográfiák is kiválóan alkalmasak voltak és így igazán sokban segítették a harcászatot.

Fotó: Alexandra Shapiro, Nyersanyag: Kodak Aerochrome Color Infrared Film, Forrás: https://www.stevehuffphoto.com/2017/09/27/experimenting-with-kodak-aerochrome-color-infrared-film-by-alexandra-shapiro/

Tudni érdemes, hogy infravörösben nem csak az égbolt, de a vízfelületek is nagyon sötét árnyalatúvá válnak, ami a klorofilltól ragyogó fehérben pompázó környezettől jól elkülöníti a mindenféle vízi útvonalakat. Ez a hatás még olyan esetben is jól érvényesül, ha a vízfelületet esetleg fák szegélyezik, vagy egyenesen lombkoronák takarják. A vízi útvonalak harcászati, logisztikai (utánpótlás, ellátmányozás) szempontokból már a történelmi időkben, de a modern háborúkban is különösen fontos szerepet kapnak így az első világháborúban a katonai felderítés számára mutatkozott ez a technika rendkívül hasznavehetőnek, amivel az infravörös fotográfia alkalmazási területe ezzel a nem túl békés területtel is megint kibővült.

Fotó: Alexandra Shapiro, Nyersanyag: Kodak Aerochrome Color Infrared Film, Forrás: https://www.stevehuffphoto.com/2017/09/27/experimenting-with-kodak-aerochrome-color-infrared-film-by-alexandra-shapiro/

Az 1930 – 1940 -es években a gyártók egyre többet fejlesztettek és az infravörös filmek már a kereskedelmi forgalomban is terjedni kezdtek. Az első világháború után a hollywoodi filmkészítők is felfedezték az infravörös filmekkel elérhető filmkészítési lehetőségeket. Ezt az előretörést a különböző neves és nemzetközi műtermek, de a klinikák is követték és az amerikai filmgyárakhoz hasonlóan hamarosan ők is használni kezdték a saját szakterületeiken. A második világháborúban a katonaságnak került ismételten a fókuszterébe és a megint háborússá váló világpolitikai helyzet miatt nem csak a kereslet, de a fejlesztés is új erőre kapott. A hon és haza védelmében végül a Kodak fejlesztette ki az Aerochrome III Infrared 1443 -as filmjét. A háború végével hirtelen kialakult fogyasztásrobbanás által megnőtt az igény a hobbira, szórakozásra és önkifejezésre, aminek hatása a popkulturális forradalomban és a hippimozgalmakban érték el a csúcspontjaikat. A Kodak által gyártott Ektachrome Aero 8443 legendássá vált filmje tudta 35mm -ben ezeket az igényeket ismét elsőként kiszolgálni.

Fotó: Alexandra Shapiro, Nyersanyag: Kodak Aerochrome Color Infrared Film, Forrás: https://www.stevehuffphoto.com/2017/09/27/experimenting-with-kodak-aerochrome-color-infrared-film-by-alexandra-shapiro/

A film felhasználhatóságának egyszerűsége, a pszichedelikus hatvanas évek hangulata a hobbi fotósokat is egyre többször ösztönözte az ezzel való kísérletezésekre. A piaci verseny rohamos növekedésével a reklám és a termékpropaganda is egyre fontosabb szerepet kapott a mindennapokban és a professzionális művészek is egyre gyakrabban váltak marketingessé, vagy csomagolástervezővé. Az infravörös filmek sokrétű alkalmazhatósága, a korszellem, az ízlés és az igény is mind az ez iránti igényt és az infravörös filmek forgalmát növelte. Az infravörös képekre oly gyakran tudat-módosítottnak ható látványvilág miatt a hippi korszak jó néhány vezető zenésze is felfigyelt, mint érdekes, szappanbuborék szerű képi világra.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

A Grateful Dead, Jimmy Hendrix, Donovan és Frank Zappa mind használtak is ezt az albumaik borítóin amivel viszont nem csak magukat, de a fényképészeti stílust is népszerűsítették. A digitális fényképezőgépek első 1973 -ban bekövetkezett bemutatása után (Fairchild Semiconductor), a gépek körülményes és költséges előállítása miatt, a technikai fejlesztések ezen a területen néhány 1980 -as évekbeli kísérletet leszámítva szinte megtorpantak. Ezt a digitális fényképezőgépek területén tapasztalható gyártói bénultságot majd már csak az 1990 –es évek végén elkezdődött és akkor már piaci forgalomban is egyre jobban tapasztalhatóvá váló digitális forradalom tudta csak leváltani. Ezzel a lépéssel, viszont már az infravörös képkészítés módszertana is azonnal és lényegét tekintve változott meg. A technikai fejlesztések ekkor a digitális fényképezőgépek elterjedésével végre a fotópiacon is egy újabb és jelentős löketet kaptak.

Forrás: https://thedarkroom.com/infrared-film-photography/infrared-film-photography-album-covers/

Az infravörös úgymond a látható fények farvízén hajózott be a digitális korszakba és az objektíveknél ez a függelmi viszony azóta is jól megfigyelhető. A felhasználási terület szempontjából az infravörös a klasszikus fotográfiáról időközben teljesen levált és főleg a fotográfia speciális területein, de egy teljesen saját irányt képvisel. Ma már nem csak hivatásos és amatőr fotósok használják ezt előszeretettel, de végképp részévé vált a polgári, a civil és nem polgári életnek is. Az infravörös fényképészet mint önálló fényképészeti irány elengedhetetlen része lett a hadászatnak, határvédelemnek, katonai felderítésnek, ipari és katonai kémkedésnek, biztonsági és vagyonvédelmi monitoringnak, vámügyi eljárásoknak, bűnügynek, rendészeteknek, forgalomirányításnak és felügyeletnek, repüléstechnikának, űrkutatásnak és csillagászatnak, régészetnek és építőiparnak, gyártóiparnak és innovációnak, technikai tudományos kutatásoknak, gyógyászatnak és orvostudománynak, mezőgazdaságnak és erdőgazdálkodásnak, vadgazdálkodásnak és az állatok tudományos célú megfigyelésének is. De fontos része a művészetnek, termékek bemutatásának, áruk és fogyasztási cikkek piaci pozicionálásának, reklámnak, marketingnek, vizuális kommunikációnak és termékpropagandának is.

Fotó: Alexandra Shapiro, Nyersanyag: Kodak Aerochrome Color Infrared Film, Forrás: https://www.stevehuffphoto.com/2017/09/27/experimenting-with-kodak-aerochrome-color-infrared-film-by-alexandra-shapiro/

Számos más itt fel nem sorolt területein az életnek találkozhatnánk még az infravörös fotográfiával amiről ezt korábban esetleg nem is gondolhattuk volna. Bűnügyi eljárásokban a bíróságok például a bizonyítási eljárásaik során használják az infravörös fényképeket, hogy megmutassák ami a látható fénytartományokban készült felvételeken egyébként már nem lenne látható. Az infravörös tartomány még ezeket a nehezen vizualizálható nyomokat és bizonyítékokat is jól megmutatja.

Szöveg: P.G.