Viltrox 23mm f1.4 és az első benyomások

Néhány hónapja a Viltrox minden különösebb hírverés nélkül piacra dobta a Fujifilm vázakra szánt 33mm f1.4 és a 23mm f1.4 optikáit. Nagy kíváncsisággal vártuk, hogy végre kézbe vehessük ezeket az objektíveket. A 33mm-es objektívre még várni kell, de a 23-as megérkezett.

Bori Gábor barátomnak első dolga volt, hogy egy tesztábra előtt megnézze a kromatikus aberráció mértékét. Sajnos a Viltrox üvege nem mentes a kromatikus aberrációtól, de a jó hír, hogy nem számottevő jelenség, ami f2.8-ra rekeszelve teljesen megszűnik.

Egy hétvégére elhozhattam a teszt objektívet, mivel már nincs Fujifilm vázam, így megkértem Trajbár Balázs cimborámat, hogy segítsen a próbában. Szombathely felé vettem az irányt Balázsék (TB Fotó) stúdiójába, ahol egy csodaszép modellel, Korán Dórával várt. Balázs vakuval is és led fényforrásokkal is dolgozik, a rövidke teszt során az újabb generációs Jinbei EFII-60-as ledet használtuk 110-es softbox-ba téve.

Balázs Fujifilm X-H1 vázakat használ, így a Viltrox 23mm f1.4 lencsét az egyik X-H1-el teszteltük. Balázs kezébe adtam a dobozba zárt objektívet és innen át is adnám a szót Balázsnak.

Fujifilm X-H1, Vilrrox 23mm f1.4, 1/250, f1.4, ISO400, Fotó: Trajbár Balázs, Modell: Korán Dóra

Az objektív egy igényes, minimalista, puha szivaccsal alaposan kibélelt dobozban fekszik. A gyártó nem csak napellenzőt ad az optikához, de egy vastagabb anyagból készült puha tatyót is. Az objektív tubusa teljesen fém, sőt a napellenző is fémből készült. Amit sokan hiányoltak a Viltrox 85-ös objektívről, azt most a 23-nál megkapják, ugyanis a tubusra került rekeszállító gyűrű is. Ami érdekes és szokni kell, hogy a rekeszgyűrű nem kattan be az egyes blende értékeknél, hanem hasonlóan a videós optikákhoz folytonos az állítása. Természetesen a két végpontnál megakad, illetve mielőtt az automata módba tennénk, azaz a piros A-ra fordulna, ott is érezni pici ellenállást, ezzel jelezve, hogy üzemmódot fogunk váltani ha tovább tekerjük.

Méretre kisebb, mint a Fujinon 23mm f1.4, de nagyobb, mint a Fujinon 23mm f2. Az összeszerelésre nem lehet panasz, sehol nem kotyog, minden nagyon patent rajta. Vázra téve nagyon stabilan áll, a bajonettnél nem mozog, nem lötyög. Pontatlan illeszkedés miatt ennél a példánynál biztosan nem lesz kapcsolati hiba a vázzal. Kifejezetten minőségi érzést nyújt ez az obi, nem érződik rajta az olcsóság. Nem csak külsőségben érezni minőségi cuccnak, de használat közben sem éreztem vele semmi problémát. Az AF hihetetlenül csendes és kifejezetten gyors is, de ami még ennél is fontosabb, hogy pontos. A fotókat visszanéztem a váz kijelzőjén, de igazán monitoron nézve okozott nagy meglepetést ez a 23-as. Kifejezetten éles rajzolata van.

Videózni én nem szoktam, így arról nem tudok beszámolni, hogy milyen lehet ez az obi egy videós kezében. Fotózásra viszont kifejezetten jó, ár-érték arányban sem lehet rá panasz.

Köszi Balázs a beszámolót és a fotókat is amiket a rendelkezésünkre bocsátottál!

Fujifilm X-H1, Vilrrox 23mm f1.4, 1/320, f1.4, ISO400, Fotó: Trajbár Balázs, Modell: Korán Dóra

Két dolgot érdemes még megjegyezni, az egyik, hogy anno a 85mm f1.8-al kapcsolatban kifejezetten szívfájdalmam volt, hogy a Viltrox nem optimalizálta a régebbi vázakhoz, így minél régebbi Fujifilm vázra tettük, annál pontatlanabb és lassabb volt az AF. Gábor barátomnak X-T1 gépe van, ami már nem mai darab és azon is nagyon gyors és pontos a 23mm f1.4. A másik dologra egy olvasónk hívta fel a figyelmemet, ami szerint külföldi fórumokon rendszeresen olvasni, hogy sem a 85-ös, sem az új objektívek nem teszik lehetővé a C-AF finomhangolását a vázban. Hiába állítanak bármilyen értéket a felhasználók, a Viltrox optikáival továbbra is alap értéken működik a C-AF. Nyilván ez főleg videósoknak jelenthet kellemetlenséget, bár olvasónk arra is felhívta a figyelmemet, hogy ez a funkció fontos lehet a természet és a sportfotózás szerelmeseinek is. Nem vitatom, de azért én annyit megjegyeznék, hogy szerintem egy sportfotós vagy természetfotós számára nem feltétlen a 23mm, 33mm, vagy akár 85mm lesz az ideális gyújtótávolság és nem ilyen objektíveket visz magával terepre, de ezzel együtt is értem, hogy van akiknek a C-AF finomhangolása fontos lehet. Sajnos számukra az a rossz hírem van, hogy vagy elfogadják, hogy a C-AF működik, de csak alap értékekkel, vagy a Fujinon objektívek sorából kell választaniuk optikát a feladatra.

Fujifilm X-H1, Vilrrox 23mm f1.4, 1/250, f1.4, ISO400, Fotó: Trajbár Balázs, Modell: Korán Dóra

Írtam a C-AF hangolási problémával kapcsolatban a Viltrox-nak és az alábbi választ kaptam tőlük: “Our 85mm lens is good at taking picture, we not suggest take video by it…”, majd miután forszíroztam, hogy ok, de mi a helyzet az új objektívekkel, arra a következő rövid válasz érkezett: “I think so, because our lens mainly for photo…”. Szóval a lényeg, hogy egyik objektív sem videós felhasználásra készült. Olvasónk részéről nyilván jogos lehet a felvetés, hogy ezeket a tulajdonságokat miért nem kommunikálja a cég. Azt gondolom, hogy számos olyan eset akadt már a fotós történelemben, amikor a Viltrox-nál nagyobb múltú és nagyobb presztízsű vállalatok hárítottak magukról olyan problémákat, amik egyértelműen gyártási hibákból eredtek, ráadásul ezek között még olyan komoly hibákat is megtalálunk, amik akár egy zárszerkezetet vagy éppen szenzort érintettek.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

Személy szerint azt tapasztalom, hogy a Viltrox annak ellenére, hogy még nem tart a prémium gyártók soraiban és még nem is egy nagy múltú órás vállalat, egészen jól kommunikálnak. Amikor felröppentek a hírek, hogy a Viltrox objektívek sérülést okozhatnak az X-Pro3 bajonett kioldó gombjában, a cég nem hárított, hanem beleállt a témába és azonnal közleményt adott ki, amiben figyelmeztette a felhasználókat. Az adaptereikkel kapcsolatban rendszeresen jelennek meg kompatibilitásra vonatkozó listák, sőt már a megújult 85mm f1.8 II-vel kapcsolatban is kiadtak kifejezetten Fujifilm vázakhoz egy listát, amiben felsorolják, hogy melyik vázakkal érhető el az optimális használhatóság. Ebben a listában már kitérnek az olvasónk által felvetett követő fókuszra, sőt videó módban a fókusz pontok közötti váltásra is. Remélhetőleg hamarosan a többi objektívre vonatkozóan is lesz ilyen lista!

Szerintem nem halad rossz úton a cég, ha pedig akadnak is hiányosságok, érdemes megnézni az árcédulát és végig gondolni, hogy kifejezetten budget áron kaphatunk egy jó objektívet, ami remekül alkalmas általános fotós felhasználásra. Akinek több kell és rendelkezik a megfelelő anyagi kerettel, annak meg ott vannak a zseniális Fujinon optikák.

Beszámoló szövege: Trajbár Balázs
Kiemelt fotó: Trajbár Balázs, modell: Korán Dóra
Szöveg: Roszberger Bandi