Tamron 20mm f2.8 Di III OSD M1:2 – A könnyű préda

Már nagyon régóta szerettem volna egy nagylátó objektívet. A korábbi rendszeremhez vagy nagyon zsebbe kellett nyúlni vagy a legjobb esetben is csak manuális optikák jöhettek szóba. Számomra egyik sem volt kívánatos megoldás. Családom van, ebből következik, hogy pénzem nincs. Ha meg éppen nyerek a lottón, azt félre teszem a lányomnak. A manuális objektívek használatát jelentősen korlátozza a látásom. Pontosabban a nem látásom, mert bizony én még kontaktlencséből is nagyon erős dioptriásat használok. Bohóckodni, szórakozni persze jó a manuál fókusz, de ha már munka van, akkor azt nem szabad a véletlenre bízni.

Sony A7III, Tamron 20mm f2.8, 1/250, f2.8, ISO 200

A Sony A7III vázamnak viszont annyira jó a manuális fókusz segédje, hogy elgondolkodtam egy manuális lencsén, méghozzá a Viltrox 20mm f1.8-on. Kifejezetten 20mm-es objektívet kerestem, mert annál már megvan az a kis torzítás, amit szeretek a nagylátószögben, de még nem túl erős, így simán merem használni portréra is. Nem fogok teljes összehasonlítást csinálni a Viltrox 20mm f1.8-al mert csak pár napot volt nálam, de némi benyomást azért kaptam ezzel a Kínai manuállal kapcsolatban.

Sony A7III, Tamron 20mm f2.8, 1/500, f2.8, ISO 100

Amikor elkezdtem 20mm környéki nagylátókat keresni, akkor egyértelmű volt, hogy meg fogom nézni a Viltrox-ot is. Egyrészt mert már ismerem a Viltrox minőségét és tudom, hogy gyakran olyan lencsetagok is beépítésre kerülnek amiket csak prémium optikákban lelhetünk meg, ugyanakkor ezt az egészet elérhető, baráti áron kínálják. A Viltrox 20mm-ben egyértelműen az f1.8 fényerő fogott meg elsőnek. Szeretem az elmosott hátteret és a látószög miatt ehhez igazán nyitott blendére van szükség, na meg hogy közel menjünk a témához. Ennek az objektívnek 25cm-re van a legkisebb fókusz távolsága, tehát makrózni nem ezzel fogunk. Viszont egy szoció jellegű portrénál már lehet szép háttérmosásunk amivel kiemelhető a környezetből az alany.

Sony A7III, Tamron 20mm f2.8, 1/200, f2.8, ISO 200. Modell: Korán Dóra

Elképesztően éles rajzolata van még f1.8-on is, bár ez főleg középen igaz. A szélek felé már tapasztalható némi lágyulás, de f2.8-ra rekeszelve ez jelentősen javul. Nincs elektronikus kapcsolata a vázzal, így lencse profilt sem tud átadni. Vagyis amit látunk, azt a lencsetagoknak és a lencsék csiszolásának köszönhetjük, nincsen semmi hókusz-pókusz szoftveres korrigálás. Alig van geometriai torzítása az obinak. Mondhatni szinte nulla. Gyönyörűen megvannak a párhuzamos és merőleges egyenesek. Sajnos az objektív nem mentes a vignettálástól, ami rekeszeléssel halványodik, de még f8-nál sem szűnik meg teljesen. Összességében ha nem lenne manuális a fókusz és nem lenne 775g, akkor megtudnék barátkozni vele. Így viszont tovább keresgéltem.

Sony A7III, Tamron 20mm f2.8, 1/2000, f4, ISO 100

Szinte mondhatni, hogy véletlenül találtam rá a Tamron-ra. Túrtam a netet, hogy milyen nagylátók vannak a vázamra és jöttek is szép számmal csupa fényerős, jobbnál jobb optikák, de árban egyik sem volt az, amire én gondoltam. Csigó Gergely Vlog oldalán találtam rá a Tamron 20mm f2.8-ra, mondhatni, hogy véletlenül. Két részt is csinált erről az objektívről, én a 2. részt teszem ide, mert abban vannak a lényegesebb információk.

Gergely tapasztalatait kiegészítve a sajátjaimmal azt tudom elmondani, hogy az optika rajzolata valóban rendben van. Ezért a Tamron meg is tett mindent, ami ebbe az árkategóriába beleférhet, ugyanis a lencsesort 10 lencse alkotja, amelyek közül három alacsony szórású, egy pedig aszférikus. Az extrább lencsetagoknak köszönhetően kifejezetten éles rajzolata van még, ráadásul ez igaz a szélekre is. Nagyon enyhe lágyulás tapasztalható f2.8-on, de valóban minimális és ha csak f4-re rekeszeljük, akkor már egységes, homogén rajzolatot kapunk.

Sony A7III, Tamron 20mm f2.8, 1/250, f5, ISO 5000

Nyilván az éles rajzolat az egyik legfontosabb egy optika esetén, mert mit sem ér ha nincs utómunka, de a felbontása csapnivaló. Ugyanakkor van két olyan tulajdonsága is, ami nem mindenkinek lesz ínyére. Az egyik a peremsötétedés, ami bizony még f8-nál is jelentős. Engem nem zavar, mert gyakran pluszban teszek is rá vignettálást, de lehetnek olyan felhasználási módok, ahol ez zavaró. A másik a geometriai torzítás. Az optika kommunikál a vázzal és beágyazódik a fájlba egy lencseprofil, amivel elég jól kiküszöbölhető ez a torzítás, persze némi veszteséggel. Ha viszont kikapcsoljuk vázon belül a korrekciót, akkor ez az objektív a kanyarban sincs a Viltrox 20mm f1.8-hoz képest. Bitang erős a torzítása.

Sony A7 és Viltrox 20mm f1.8, nyers fotó. Fotó: tamfarkas

Az egyik kezemben ott volt a Viltrox 20mm f1.8, a másikban a Tamron 20mm f2.8 és döntenem kellett. Van egy f1.8-as obi fém tubussal, minimális torzítással, 775g tömeggel, a szélein lágyabb rajzolattal, manuális fókusszal. Ellenben ott a másik kezemben egy könnyű, mindössze 280g-os f2.8-as, szigetelt, AF-es obi, ami szinte saroktól sarokig éles rajzolattal bír, ellenben szoftveres korrekció nélkül baromira erős a torzítása. Minderre az egész mutatványra volt kb. 150.000Ft-om, így nem igazán jött számításba más opció.

Sony A7 és Viltrox 20mm f1.8. Fotó: tamfarkas

A Tamront választottam. Meg is mondom, hogy miért. Egyrészt fontos volt a tömeg. Másrészt nekem a rajzolata jobban tetszett, mint a Viltrox-nak. Gyakran nekem külön tetszik az erős torzítás, így azt is elárulom, hogy nem egyszer kikapcsolom a szoftveres korrekciót. Az AF-re megint csak szükségem van. Mondjuk az AF terén vannak picit negatívabb tapasztalataim is. Nem fókuszál mellé, ezzel nincs gondom. Nekem az Eye AF egy gombra van programozva, amit ha folyamatosan nyomva tartok, akkor aktiválódik. Ha a gombot elengedem, akkor csak az alap AF működik. Ha az Eye AF nem lát arcot, szemet és váltok a normál AF-re, akkor hajlamos az obi kicsit belassulni. A Tamron 28-75 f2.8 esetén ilyet nem tapasztaltam, de abban más az AF motor is. Ezt leszámítva teljesen jól teszi a dolgát és lássuk be, hogy nem mindenki olyan elvetemült, hogy ultra nagylátóval portrézik.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK:

Ami még egy extra tulajdonsága és sokat segített a döntésben, hogy 1:2 leképezésű makró obi is egyben 11cm-es közelponttal. Mivel a cikkekhez nem egyszer én csinálom a termékekről a fotókat, kifejezetten jó hasznát veszem ennek a tulajdonságnak, ha egy-egy részletet akarok kiragadni. Aki olcsón akar egy remek nagylátó optikát a Sony rendszeréhez, az mindenképpen vegye számításba ezt a 20mm-es Tamron obit!

Szöveg és a Tamron-nal készült fotók: Roszberger Bandi
Viltrox 20mm f1.8-al készült fotók: tamfarkas

Gergőnek külön köszönöm, hogy felhasználhattam a videóját!
Gergő Facebook oldala: https://www.facebook.com/csigervintagelab