“Amikor a profi fotós felszerelés kombinálódik a profi modellel”

Dobrovszki Dani írta ezt az egyik fotója alá, amit a Canon EOS R5 tesztelése során csinált. Szerintem nagyon szerényen fogalmazott, hiszen nem csak a felszerelés és a modell volt profi, de maga a fotós is. Alig volt pár hetes a Záridő Magazin, amikor megkerestem őt azzal, hogy adna-e nekem interjút. Figyeltem a fotós pályafutását és láttam, hogy egymás után hódítja meg a sportvilág hazai márkáit. A munkái rendszeresen megjelennek a Dorko, Dorko Hungary, Playersroom, Sportfactory háza táján, de a mostani EOS R5-el készített sorozatából az is kiderül majd, hogy már ott kopogtat a Mercedes ajtaján is.

Canon EOS R5, RF100-500mm f4.5-7.1 L IS USM, @343mm, 0.8s, f8, ISO400
Fotó: Dobrovszki Dániel

A Canon Magyarországgal megbeszéltük, hogy jó lenne egy Canon EOS R5 cikk, de nem egy szokványos tesztet akartunk és mindenképpen cél volt, hogy valaki olyan kezébe adjuk a cuccot, akinél valóban be lenne dobva a mélyvízbe. Dobrovszki Dani közel 2 hetet használta az EOS R5-öt, kapott mellé egy RF85mm f1.2 L, egy RF85mm f1.2 L Defocus Smoothing és egy RF100-500mm f4.5-7.1 L IS USM objektívet. Persze időnként mindenkinek jól jön egy alap zoom is. Dani már jó ideje egy RF28-70mm f2 L boldog tulajdonosa, a munkái javát ezzel csinálja, így ebben a cikkben is fel fog tűnni olyan fotó, amit az EOS R5-el és az RF28-70mm f2 L-el csinált. Dani alaposan meghajtotta ebben a pár hétben az R5-öt. Fotózott városi tájképeket, sportot, esküvőt, autót, forgatott klipet, de még Verrasztó Evelyn is beállt modellnek az EOS R5 elé.

Canon EOS R5, RF100-500mm f4.5-7.1 L IS USM, @100mm, 1/200s, f4.5, ISO100
Fotó: Dobrovszki Dániel
  • Jelenleg egy Canon EOS R-ed van. Milyen eltéréseket tapasztaltál az R5 kapcsán?
  • Használtam EOS RP-t is, utána nagy váltás volt az R. Az R5 legalább ekkora váltásnak érződik az R-hez képest. Sokkal jobb a fogása és masszívabbnak érezni. Egy picit talán nehezebb az R-hez képest. A zár kattanása is sokkal finomabb, mint az R-nek.
Canon EOS R5, RF85mm f1.2 L DS 1/4000, f1.2, ISO100
Fotó: Dobrovszki Dániel
  • Van-e különbség a gombok kiosztásában?
  • A legnagyobb eltérés, hogy az R-en még ott a D-Pad, az R5-nél ezt megszüntették és egy tárcsát kapott helyette, meg egy joystick-ot. Ez egy kicsit megszokást igényelt, de nagyon más változás nincsen a gombok terén.
Canon EOS R5, RF85mm f1.2 L DS 1/4000, f1.2, ISO100
Fotó: Dobrovszki Dániel
  • Milyen a menü?
  • A menü lényegében nem változott semmit. Struktúrára, logikára is a régi.
  • Használat közben miben érezted a legnagyobb eltérést?
  • A 45Mp-es szenzor nagy szabadságot ad. Már az R sem rossz, de az R5 ezt tovább fokozza. Készítettem városi tájképeket 12.800-as ISO-n, és még bátran belevághattam a képbe büntetlenül. Zajkezelésben egészen biztosan jobb az R5 az R-nél. A szenzormozgatásos stabilizátor is fantasztikus, ami ráadásul remekül összedolgozik az objektív stabilizátorával. Nem egy olcsó és könnyű állványom van, erre tettem fel az R5-öt az RF100-500mm f4.5-7.1 L-el, amikor a városi képeket csináltam. Nagyon erős viharos szél volt és nem mertem végig az állványon hagyni a felszerelést mert félő volt, hogy feldönti a szél. Nem maradt más választásom, mint a kezembe fogni a technikát és kézből elkészíteni a képeket. Gyakran 1/125 záridőt kellett használnom 500mm-en és gond nélkül kitartottam.
  • Gyakran fotózol sportot és erre még mindig általában a DSLR vázakat ajánlják. Mit gondolsz az R5 alkalmas lenne sportfotózásra?
  • Szerintem már az R is használható erre. Korábban egy EOS 5D Mk. IV-et használtam, így van viszonyítási alapom. Az R-ben már van fej és szemkövető fókusz, ami nagyon jól teszi a dolgát. Szoktam fotózni a Fucsovics Márton teniszezőt. A mérkőzéseken a távolság miatt az R szemkövetője kevésbé kapcsol be, de a fejen végig ott a fókusz. Az EOS R5 még jobb és gyorsabb. De nem csak sport esetén fontos a gyors AF és a kifogástalan szemkövető fókusz. Mivel sportos márkáknak fotózok, gyakran a modellfotóim esetén is megjelenik a mozgás. Az R5 fej és szemkövető AF-e tökéletesen rátapad a témára.
  • Mi volt még, ami megfogott az AF-en kívül és úgy érzed, hogy fontos lenne a munkád során?
  • Kifejezetten tetszett a mechanikus zárral a 12 kép/s, ami elektronikus zárral 20 kép/s-ig növelhető. Az R-el szoktam deszkásokat fotózni és mivel az nem tud ilyen gyors sorozatot, így időnként bele kell nyugodnom, hogy abból az anyagból kell kiválasztani a legjobb fotót, ami van. Ez kompromisszumokkal is járhat. Biztosan ismered az érzést, hogy van a jónál is jobb és azon kattogsz, hogy az a deszka lehetne egy picit más szögben is, ami elvileg megvolt, csak a technika nem tette lehetővé a rögzítését. Az EOS R5-nél viszont nem kell kompromisszumot kötni. A 12 és akár a 20 kép/s-al egészen aprólékosan le lehet követni a mozgást és ki lehet választani a legtökéletesebb pillanatot. Már szinte zavarba ejtő amikor válogatom a képeket és szembesülök azzal, hogy mennyire finoman követte a sportoló mozgását. Ez valóban nagy szabadságot ad és segítség, hogy a legjobb fotót válasszam ki, ugyanakkor időigényesebb is lesz a válogatás. Akik gyakran használnák a sorozat lehetőségét jó ha tudják, hogy jelentősebb tárhellyel rendelkező kártyát érdemes használni. A 45MP 30-40Mb közötti fájlokat generál. A 20 kép/s esetén egy 64GB-os kártya pillanatok alatt megtelik.
  • Ha jól tudom, akkor nem csak fotóztál az R5-el ebben a két hétben.
  • Így van, a fotózás mellett időnként videózok is. Most egy videoklipet forgattunk. Az R5 fókusza ott is nagy segítség volt. Konkrétan nem kellett a fókuszt manuálisra állítanom. A fej és szemkövető fókusz végig az alanyon maradt, pedig egy klip esetén nem mindig ideálisak a fények. Ebben az esetben is kevesebb fénnyel dolgoztam, ráadásul sokszor villódzó fények mellett.
A klip 4K-ban készült Canon EOS R5-el.
  • Milyen felbontásban videóztál?
  • Az EOS R-el általában FULL HD-ben szoktam, az EOS R5-el most 4K-ban 60fps-el videóztam. A 8K-hoz kellett volna egy extra gyors CF Express kártya is. Viszont egyáltalán nem éreztem a 8K hiányát. Körülbelül 5 órát forgattuk a klipet, általában 2-3 perces jeleneteket vettünk fel. A 4K minősége természetesen magasan veri a FULL HD-t és maximálisan elegendő volt a kliphez, ehhez az is társul, hogy a felvett klip 400GB körüli lett. Minden műszaki probléma nélkül, teljes biztonsággal sikerült az anyagot felvenni. A váz sem melegedett, bár az R5-nél inkább a 8K esetén szokták emlegetni a melegedést. Persze azt is hozzá kell tenni, hogy ideális hőmérsékleti körülmények forgattunk, stúdióban.
  • Mi a véleményed a kér 85mm f1.2 L-ről objektívekről?
  • Mindkét 85mm f1.2 L fantasztikus objektív. Már szinte a tökéletesség határait súrolják, de megmondom őszintén, hogy a DS verziót többet használtam. Ha külön lett volna nálam a két objektív, akkor nem biztos, hogy olyan nagyon kijönnek az eltérések, de így, hogy lehetőségem volt közvetlen egymás mellé tenni a képeket, számomra a DS elég meggyőző. Nehéz lenne szavakkal megfogalmazni a látványt. A DS esetén valahogy azt érzem, hogy minden a helyén van, harmonikusabb az eredmény. Szerintem a Canon ezzel a 85mm f1.2 DS-el egy hasonlóan különleges objektívet alkotott, mint az RF28-70mm f2-vel. Ha körbenézünk a piacon, akkor az RF28-70mm f2 egy igazi uniqum. Más gyártó kínálatában nem találunk ilyen objektívet, ahogy az RF85mm f1.2 L DS-hez hasonló objektívből sincsen túl nagy választék. A sima RF85mm f1.2-höz képest a képi eltérést az adja, hogy az objektív kapott egy centrálisan átmenetes ND szűrőréteget. A sima 85-nél valamivel nagyobbnak érződik a bokeh gömb és foltos. Valójában a bokeh gömbök peremei élesebben rajzolódnak ki míg a DS esetén ezek a peremek lágyak lesznek. De nem csak a bokeh gömbökre van hatással, ugyanis a háttérmosás is homogénebb, szinte olyan, mint egy festmény. Szerintem mindezek mellett a DS rajzolata is szebb, élesebb. A DS egyetlen hátránya, ami a minta fotók exif adataiból is látszik, hogy kevesebb fényt enged be az ND réteg miatt. Ez körülbelül 1Fé értéket jelent. Nem vagyok az a fotós, aki pixelenként vizslatja az objektíveket, de az feltűnt, hogy teljesen nyitott blende mellett sem tapasztaltam említésre méltó kromatikus aberrációt. Ha jól emlékszem, akkor egy olvasó kérdezte, hogy a régebbi EF 85mm f1.2L objektívekhez képest mennyivel gyorsabbak az RF85mm f1.2-k. Sokkal gyorsabbak. Akár a rajzolatát nézem ezeknek az RF85 f1.2 obiknak, akár az AF sebességét, köszönőviszonyban sincsenek az egykori EF 85mm f1.2 L objektívekkel, ez már egy teljesen új dimenzió.
  • Hogy tetszett az RF100-500mm f4.5-7.1 L IS USM
  • Annak ellenére, hogy mindkét 85-ös szenzációs, a két hétben a legtöbbet az RF100-500mm f4.5-7.1 L volt a gépen. Számomra az valami elképesztő extrém faktorral bírt. Lenyűgöző, hogy például a várból kitolom 500mm-re, akár kézből elkattintom a képet, majd a kidolgozásnál még belevágok a fotóba, hogy ellássak a Megyeri hídig és nem lesz pixeles, nem esik szét. Minőségre hasonlókat tudok elmondani róla, mint az RF85 f1.2 L objektívek esetén. Rendkívüli rajzolata van. Esti körülmények között ISO640-el, 1s záridővel fotóztam a várat f8-as blendével 100mm-en erős szélben állványról és csodálatosan éles lett az eredmény. A várban a tatarozáshoz felállított állványzat szinte minden elemét meglehetne számolni. Kényelem szempontjából sokat jelent, hogy az objektívvezérlő gyűrűvel a fényképezőgép különböző beállításait, például a rekeszértéket vagy a záridőt is módosíthatjuk, de a tubusra kerültek olyan kapcsolók is, amikkel több fokozatban be lehet állítani a stabiliátort vagy a fókusz tartományt. Láttam, hogy érkezett olyan olvasói kérdés, hogy az EF100-400mm f4.5-5.6L II IS USM-hez képest milyen ez az objektív. Sajnos az EF100-400-hoz nem volt szerencsém, maximum az EF70-200 f2.8 L-hez tudnám hasonlítani. Tömegben és méretben is kisebb objektív az RF100-500mm f4.5-7.1 L, mint az EF70-200 f2.8 L. Az AF gyors és rendkívül halk, ami számíthat a természetfotózás szerelmeseinek. Mindenképpen fájó szívvel adom vissza ezt az objektívet.
  • Ha már említettél olvasói kérdéseket, akkor kaptál egy olyan kérdést, hogy milyen előnyöket nyújt a Dual Pixel RAW felvételkészítési lehetőség. Kipróbáltad?
  • Korábban nem foglalkoztam ezzel, pedig már az EOS 5D Mk.IV-ben is ott volt ez a lehetőség, de az olvasói kérdés kedvéért megnéztem. A vázban kell engedélyezni ezt a lehetőséget. Nem igazán szeretnék belemenni mélyebben a működési elvének a taglalásába, mert én is a Canon weblapjáról gyűjtöttem az információimat. A lényege, hogy a Dual Pixel AF rendszernek köszönhetően a Dual Pixel szenzor képpontjai kettős fotodióda szerkezetűek. Ha bekapcsoljuk a Dual Pixel RAW funkciót, akkor egyszerre két RAW fotó készül. Az egyik tartalmazza mindkét fotodióda adatait, a másik csak az egyik dióda információit veszi át. Az így készült fotó mérete kétszeres egy normál RAW méretének, viszont lehetőséget ad arra, hogy utólag apróbb finomításokat tudjunk végrehajtani a fotón. Ehhez le kell tölteni a Digital Photo Professional szoftvert a Canon weblapjáról. A program teljesen ingyenes, a letöltés előtt a vázunk szériaszámát kell megadni. Senki ne gondoljon olyanra, hogy egy elrontott fotót teljesen újra lehet építeni ezzel a módszerrel, de például olyan apró finomításokra jó, mint az élesítés. Ha mondjuk nyitottabb blendével fotóztunk és a modell egyik szeme már fókuszsíkon kívülre esik, akkor bizonyos határig azt a szemet és annak környezetét is kitudjuk élesíteni utólag. Ilyen apró beavatkozásokra hasznos funkció lehet.
  • Tapasztaltál valami negatívumot a vázzal kapcsolatban?
  • Nem tudom, hogy csak firmware probléma lehet-e, de két alkalommal előfordult az RF28-70mm f2 használata közben, hogy nem volt hajlandó exponálni. Fura volt és egy kicsit kellemetlen is, mert a modell már beállt és várta, hogy exponáljak. Egy alkalommal pedig nem reagált az Info gomb megnyomására. Ilyeneket sem az RP-vel sem az R-el nem tapasztaltam. Ezért is gondolom, hogy valami szoftveres gond lehet csak.
  • Kiknek ajánlanád a Canon EOS R5-öt? Te váltanál EOS R-ről?
  • Az első kérdésedre, ha egy rádiós kívánságműsorban lennénk, akkor azt mondanám, hogy mindenkinek aki szereti. A Canon EOS R5 nem egy hobbi váz, így az ára sem úgy lett belőve, hogy a hobbifotósok sorban állva tolongjanak érte. Elsősorban profiknak ajánlanám. A két kártyafoglalat nagy biztonságot tud adni, sajnos az én R-emből ez most hiányzik, különösen ha esküvőzök. A stabilizált szenzornak eddig nem éreztem túl nagy hiányát, de kétségtelen, hogy rengeteg előnye van, különösen ha már egy súlyosabb, 1.2kg-os RF 85mm f1.2 L is felkerül a vázra. Videózásban is sokkal többet nyújt, mint egy EOS R, aki videózik rendszeresen, annak is jó szívvel merem ajánlani. Ami engem a legjobban megfogott az a 12 és 20 kép/s lehetősége. Sportfotónál, de akár természetfotósok esetén is ez egy fantasztikus lehetőség. Hogy én váltanék-e? Nem hiszem, mert ha vennék R5-öt, akkor is megtartanám másod váznak az R-t. Az R5 szerintem olyan 30% körüli többlet tudással bír az R-hez képest. Erre sok esetben csak legyintenék, mint egy száraz adatra, de most, hogy nálam volt két hetet és ezt a többlet tudást meg is tapasztaltam erősen elgondolkodok egy R5 beszerzésén.
Canon EOS R5, RF28-70mm f2, @70mm, 1/160s, f2.5, ISO320
Fotó: Dobrovszki Dániel

Köszönöm neked, hogy megosztottad a tapasztalataidat és külön örülök, hogy ez a két hét egy lépéssel közelebb vitt ahhoz, hogy ha fejleszteni szeretnéd a rendszeredet, akkor már tudod, hogy mire számíthatsz az EOS R5 esetén.

Roszberger Bandi