“Akinek, ilyen felszerelése van, azzal hogy lehet versenyezni?”

Kicsit rendhagyó lesz a mai cikk, mert egy kommentekből álló válogatást szeretnék megmutatni nektek. Elöljáróban engedjétek meg, hogy kifejezzem köszönetemet és hálámat azért, hogy itt vagytok és olvassátok a Záridő Magazint. Néhány napja elértük a 6000. követőt a Facebook-on és az olvasói számok alapján nagyon úgy fest a dolog, hogy ebben a hónapban rekordot döntünk. Mindezek mellett a szerkesztő társaimmal nagyon hálásak vagyunk nektek azért, amilyen stílusban megfogalmazzátok a kommentjeiteket.

Az utóbbi több, mint egy évben sok olyan írás született amik alatt komoly beszélgetések és vélemény nyilvánítások jelentek meg. Idáig egyetlen olyan eset nem volt, aminél jelentősen közbe kellett volna lépni valami drasztikusabb moderálással, akár tiltással. Természetesen olyan nem létezik, hogy mindenki egyetértsen az írásainkkal, nézőpontjainkkal, elismerje a munkánkat, de még ezek közlése is viszonylag kulturáltabb formában szokott megtörténni.

Aminek viszont a legjobban örülök, hogy a Záridő olvasói egyre inkább egy olyan közösséget alkotnak, ahol többségében egymást támogatják. Az egyik legjobb példa az a mostanában megjelent cikk, amiben Dobrovszki Dani meséli el a tapasztalatait a Canon EOS R5-ről. Amit kipróbált felszerelést annak az értéke 5.000.000Ft körül van jelenleg. Takács Barbara olvasónk kommentelte a cikk alá a következő gondolatot: “Akinek, ilyen felszerelése van, azzal hogy lehet versenyezni?”.

A kérdésére sok válasz és tanács érkezett. Ezekből csináltam egy gyűjtést, hogy lássátok, miről is van szó, miért gondolom azt, hogy okkal lehetek büszke az olvasóinkra, rátok:

  • “Veszel egy 6D-t kb 150-200e a váz ára, meg érdemes pl egy 24-105L vagy 70-200f4 IS L-t venni, de valami fixek sem rossz irány, ez nem egy földhözverős dolog, ha nem azonnal minden kell, a többi pedig gyakorlás. Ez már ff váz, és munkára is jó. 🙂
  •  “iPhone-al is tudok hasonlókat készíteni 🙂 Csak nem poszter minőség lesz, de Instagram-ra simán 🙂
  • “Az is kérdés, hogy a fotózás milyen műfajában gondolkozol. Vannak költségesebb irányok, de van ami egyszerűbb felszereléssel is megoldható. Közösségi médiára már simán el lehet kezdeni portrékat készíteni egy olcsóbb vázzal, meg egy két obival is mondjuk egy fix 50-es, de szóba jöhetnek akár a régi manuális objektívek is, vagy akár az eszközbérlés. Ami többet számít, az a kommunikáció és a világítás. Utóbbira se kell vagyonokat költeni. Kültéren egy derítőlappal is csodákat lehet művelni, meg ott a stúdióbérlés lehetősége is, de egy olcsó rendszervaku + ernyő szett se drága. Az árakat meg mindig úgy kell belőni, hogy hosszú távon a többi költség mellet kiforogja a felszerelés karbantartását, és fejlesztését is. Minden válalkozás igényel anyagi befektetést, és némi kockázatot. Ami még segíthet valamennyit, az az ösztöndíj pályázatok, és a vállalkozásokat segítő pályázatok.Én azt mondom, hogy ha komolyan gondolod, bele kell vágni akár egyszerűbb felszereléssel is, és közben folyamatosan tanulni (nem csak technikát, hanem művészet elméletet, esztétikát), aztán ha úgy látod, hogy túl sok energiát, pénzt emészt fel, akkor még mindig maradhat egy jó hobbinak (ott meg tényleg bármivel lehet alkotni, akár mobillal vagy lyukkamerával is)”
Ha még nem olvastad Dani beszámolóját, akkor kattints a képre!
  • “Egy drága gép csak megkönnyíti a kép készítést, nem feltétlenül csinál jobb képet. (persze felbontásban, apróságokban lesz különbség.)Fix objektíveket relatíve olcsón lehet vásárolni, és igen jó képük van általában.Valahol nyilván el kell indulni, de azt gondolom, jó képet egy belépő kategóriás géppel is lehet csinálni.Viszont annyira érteni valamihez, hogy mindig jó képeket tudj csinálni, az már egy másik szint. Azt kevesen tudják.Az egyik Playboy modell mesélte, hogy a Palyboy fotózás is úgy volt, hogy ki mentek a helyszínre, a segítők beállították a fényeket, stb. A fotós csinált kb. 2000 képet, abból a segítők kiválogatták az 50 legjobbat, amiből a fotós kiválasztotta azt a 6-ot, ami aztán a Playboyba ment.(*lehet nem a Playboy volt, hanem a CKM, FHM, mit tudom én mik vannak még, a lényeg nem is az újság neve.)Én azt hiszem a fizető célközönséget nehezebb megtalálni.”
  • “Ne másokkal próbálj versenyezni mert mindig lesz aki jobb nálad… Próbálj különlegesebbet alkotni, amit más meg nem tudna…. Egyedi látásmóddal… Színekkel stb.  🙂
  • “1970 ben is készítettek olyan képet amire ma is csak csodálkozunk. Olyan gépet és obit 20.000 Ft ért kapsz. A jobb géppel csak könnyebb jobb képeket csinálni. Látásmód és sok tanulás kell hozzá. A 200.000 Ft os gép tudja ugyan azt mint a 700.000 Ft os, csak a 700.000 Ft-os gyorsabban és egyszerűbben, na meg sokkal strapabíróbb. Tájkép fotózáshoz meg aztán végképp nem kell, mert gyors af-re nincs szükség, ISO nem számít, mert fixen iso100 (mivel nincs mozgás 🙂 :)) Expo idő lehet magas. Amire költeni kell az az állvány. Egy Sony a6000 + Sigma 16mm… De még a kitobival is van olyan fotós srác aki elképesztő képeket csinál, csak mert nem 1000-jére a parlamentet fotózza déli napsütésben 🙂De az is igaz, tájkép fotózásból nem lesz pénz. Ha meg nincs pénz akkor nehéz befektetni. De ha veszel egy alapot, szerzel pénzt, eladod az alapot veszel jobbat, szerzel pénzt eladod a jobbat, veszel szupert 🙂 és így tovább.”

Egytől egyig korrekt válaszok. Elárulom, hogy készülök egy kis meglepetéssel, hogy miért is érdemes kommentelni a cikkeink alá. Soha nem lehet tudni, hogy mi kerekedik ki belőle. Hamarosan mutatom a meglepetést, addig is lájkoljátok az írásainkat, csevegjetek a cikkek alatt vagy csak mondjátok el a véleményeteket az adott témával kapcsolatban!

Roszberger Bandi